Supertynne butikkdukker provoserer

OPPGITT: 16-åringene Mia og Ulrikke Haug er med mor Anne-Karine Knutsen for å handle i ferien. De synes dukkene i Zara-butikkene burde være mer normale i størrelsen. Også Helsesista og professor er redd enkelte lar seg påvirke. Alle Foto: Nina Abrahamsen

OPPGITT: 16-åringene Mia og Ulrikke Haug er med mor Anne-Karine Knutsen for å handle i ferien. De synes dukkene i Zara-butikkene burde være mer normale i størrelsen. Også Helsesista og professor er redd enkelte lar seg påvirke. Alle Foto: Nina Abrahamsen Foto:

De syltynne utstillingsdukkene hos kleskjeden Zara på Sandvika storsenter fikk Ellen Dyb Wedeld fra Kolsås til å se rødt.

DEL

Ved hver av de to inngangspartiene til den spanske kleskjeden Zara står tre syltynne hvite utstillingsdukker ikledd stretchbukser i størrelse 34.

– Da jeg så hvor ekstremt tynne disse utstillingsdukkene var, ble jeg både sjokkert, sint og oppgitt. Jeg trodde vi hadde kommet lenger. Alle vet om konsekvensene av det nådeløse kroppspresset mot de unge og deling av bilder på sosiale medier. Også tiåringer begynner å være opptatt av kroppen sin – ingen slipper unna. Det verste er at vi blir blinde for det og godtar det, sier Ellen Dyb Wedeld, som jobber som coach og  konsulent.

Nylig postet hun bilder av dukkene med krass kommentar på Instagram. Hun understreker at hun ikke kritiserer slanke jenter, og mener kleskjedene bør bruke dukker i alle fasonger.

LES OGSÅ:

«Helsesista»: Bør holde seg for gode til å pushe kroppspress 

Unge jenter trenger fett på kroppen

– Ikke sunne kropper

Også to 16-åringer på vei inn i Zara på Storsenteret synes dukkene ser sykelig tynne ut.

– Jeg synes det er skremmende. Jenter som er så tynne som dette, har som regel en spiseforstyrrelse. Budskapet de gir, er at det er slik man skal se ut, sier Mia Haug (16) fra Asker, som sammen med tvillingsøsteren Ulrikke (16) er med mammaen for å handle i ferien.

PROVOSERT: Ellen Dyb Wedeld fra Kolsås synes det er synd at kjedene bruker syltynne dukker og modeller.

PROVOSERT: Ellen Dyb Wedeld fra Kolsås synes det er synd at kjedene bruker syltynne dukker og modeller. Foto:

– Jeg legger sjelden merke til slike. Det er bare dukker, og jeg tenker ikke over det. Men de som sliter med kropp og selvbilde vil kanskje tenke at de må gjøre noe for å bli sånn, sier Ulrikke.

Mamma Anne-Karine Knutsen jobber selv med ungdom og mener ledelsen bør gå i seg selv.

– Jeg blir sjokkert når de som selger klær til unge gir slike signaler. Dette viser ikke sunne og friske kropper. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen og hørt hva ledelsen legger til grunn når de bestemmer hvilken størrelse disse dukkene skal ha. Når kommersielle aktører tar beslutninger uten å forstå at de også har et samfunnsansvar, ja, da har de ikke kompetanse nok til å drive business. Her må de har flere tanker i hodet samtidig, sier hun.

Kaller dukkene designelement

H&M kaller dukkene sine et arbeidsverktøy og Mango designelementer, mens ingen i Zara ønsket å svar i går. 

– Vi i butikkene gir ingen uttalelser til pressen, dessverre, sier daglig leder Simona Makricini i Zara-butikken på Sandvika Storsenter. Hun henviser til Zaras hovedkontor i Stockholm, der det ikke var mulig å få ut noen kommentar. Zara-ledelsen på hovedkontoret i Spania ønsker heller ikke å bidra med noen kommentar om utstillingsdukkene i de norske butikkene.

Også Mangos utstillingsdukker er svært tynne. Ledelsen mener dukkene ikke representerer vanlige kvinnekropper, men er «designelementer som eksponerer kolleksjonenes design på en kunstnerisk måte».

– Dukkene bruker størrelse 38. Mango har klær til kvinner opp til størrelse 46 og har også lansert en serie med størrelser opp til 54, svarer Georgina Pratginestos Mas fra Mangos hovedkontor i Spania på hvorfor kjeden kun har tynne dukker i butikkene sine.

Cubus og H&M har også kun slanke utstillingsdukker, som de fleste andre kjeder. 

«Våre utstillingsdukker er et arbeidsverktøy for oss til å vise de nyeste kolleksjonene i butikkene og hvordan plaggene kan styles. Med tanke på dette burde utstillingsdukkene ikke anses som noe ideal, de er kun et visuelt hjelpemiddel», uttaler pressekontakt i H&M, Anna Margrét Gunnarsdóttir.

LES OGSÅ: – Gi opplevelser, ikke mye utstyr 

Arbeidsverktøy

– Cubus utstillingsdukker er laget i én størrelse slik at det skal være enkelt å kle dem og for at de skal presentere klærne på en god måte. Vi har ikke vurdert å ha dukker i ulike størrelser, men om det blir et tema skal vi se nærmere på det, uttaler pressekontakt Julie Eckhardt i Cubus.

Senterleder på Sandvika Storsenter Kathrine Stensrud Ingerø er på ferie og ønsket ikke å uttale seg i saken i går, og henviser til ledelsen i Zara.

Senterleder Tanja Venheim på Holmen Senter er på ferie og vil ta en vurdering av dukkene på senteret når hun er tilbake og eventuelt ta grep.

LES OGSÅ: Livet er for kort til å være så alvorlig, også på treningsfronten

Artikkeltags