Skip to main content

Krangler om plassen i bussfeltet

FYLLER STRØM: Grunde Løvoll sparer én time og 20 minutter daglig på å kjøre elbil fra Drammen til Høvik. Han fnyser av Ruters påstander om kaos. – Det er bare to steder der det kan være problemer i kollektivfeltet, og det er ved Holmenkrysset og ved utkjøringen fra Sandvika, sier Løvoll. Han ville følt seg lurt dersom muligheten til å kjøre i kollektivfeltet plutselig ble tatt vekk.
FYLLER STRØM: Grunde Løvoll sparer én time og 20 minutter daglig på å kjøre elbil fra Drammen til Høvik. Han fnyser av Ruters påstander om kaos. – Det er bare to steder der det kan være problemer i kollektivfeltet, og det er ved Holmenkrysset og ved utkjøringen fra Sandvika, sier Løvoll. Han ville følt seg lurt dersom muligheten til å kjøre i kollektivfeltet plutselig ble tatt vekk.

På fire år har antallet elbiler i Asker og Bærum økt med 62 prosent. Nå synes bussførerne det begynner å bli trangt om plassen.

– Det er ikke vi elbil-eiere som lager kø og kaos. Det er de andre bilene som lager problemet. Elbilene utgjør under én prosent av den norske bilparken, sier Grunde Løvoll.

Han er på vei hjem fra jobb hos Veritas på Høvik, og unngår køen ved hjelp sin fire måneder gamle elbil. Ifølge Ruter er det mange som gjør som han. Litt for mange.

I april talte kollektivselskapet 800 elbiler i kollektivfeltet på E18 ved Høvik mellom kl. 07.30 og 08.30.

– Vi får rapporter om at bussene blir forsinket fordi elbilene hoper seg opp i kollektivfeltet. Situasjonen er ikke dramatisk nå, men vi ønsker best mulig oversikt over utviklingen. Derfor foretok vi tellingen i vår, og vil telle igjen i høst, forteller Gro Janborg, kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Elbil-boom på veiene

Ingen av de fire bilførerne Budstikka snakket med onsdag ettermiddag er enig i at elbilene skaper kø og kaos i kollektivfeltet. Men et ubestridt faktum er at de blir stadig flere.

I 2009 var det registrert 816 elbiler i Asker. Fire år senere var tallet 1.266, det utgjør en prosentvis vekst på 55 %. I Bærum har økningen vært enda større, fra 646 elbiler i 2009 til 1.109 stykker i 2013. Det er en økning på hele 72 %. Det siste året har antallet busspassasjerer økt med 10%.

LES OGSÅ: Ruter bestemmer ingenting – vi skal ha flere elbiler

Ruter har tidligere uttalt at de ønsker både elbiler og drosjer ut av bussfeltet på E18. Ifølge administrerende direktør i Norgesbuss, Atle Rønning, er problemet med elbilene størst i våre kommuner.

– Til tider skaper det kø og forsinkelser i rushtiden, sier Rønning til Aftenposten.

– Fjern fordelene

Kjører du elbil har du en rekke fordeler. Elbilen er garantert avgiftsfri til 2017, du parkerer gratis, har fri passering i bomringen og kan også kjøre i kollektivfeltene. De godene mener forsker Bjart Holtsmark ved Statistisk sentralbyrå, det må bli slutt på.

– Elbil-fordelene fører til at folk velger privatbil fremfor kollektivløsninger og sykkel. Det er lite gunstig for miljøet og bidrar til mer, sier han.
 

LES OGSÅ: Som en av de første i Europa kan Lars kjøre rundt i sin nye Tesla

Holtsmark sier at elektriske biler kjøpes av mennesker i alle samfunnslag, men mange har god råd.

– Det er ikke bare velstående mennesker som kjører elektrisk, men de fleste har elbilen som bil nummer to eller tre. Derfor er det nok flere elbilførere i den øvre middelklassen, sier han og foreslår at man heller slipper til andre i kollektivfeltet.

– Dersom det er plass til flere enn bussen er det bedre at bilene med tre reisende får kjøre forbi køen, enn at matpakkekjørerne som reiser alene i elbil skal suse avgårde i kollektivfeltet, mener Holtsmark.

Les flere nyheter om bil og motor her

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.