Skip to main content

Konsulentrapport for Asker, Røyken og Hurum: – Storkommune best

DOKUMENTER: Mens innbyggerundersøkelsen viser at askerbæringene vil beholde Asker som nå, argumenterer Rachel Myhr Williksen (innfelt) fra Deloitte mest for sammenslåing. Innfelt foto: Deloitte

Bedre grep om samfunns-utviklingen er et pluss. Fare for svekket lokal-demokrati er et minus.

Det fremkommer i en utredning utført av konsulentselskapet Deloitte og Telemarksforskning på oppdrag fra Asker, Røyken og Hurum.

I rapporten veies fordeler og ulemper ved en storkommune.

Men vektskålen vipper i favør av en sammenslåing der det påpekes at Asker, Røyken og Hurum best kan løse fremtidens utfordringer som én kommune enn å fortsette som tre kommuner.

Da Deloittes Rachel Myhr Williksen presenterte innholdet for Asker kommunestyre, skinte det klart gjennom at hennes anbefaling var sammenslåing.

LES OGSÅ: Flertallet ønsker seg Asker

Samferdsel og bolig

– Det mest tydelige argumentet for sammenslåing er at kommunene sammen best kan løse utfordringer innenfor samferdsel, boligutbygging og næringsutvikling og vern av grøntområder slik at de kan ta unna for befolkningsveksten, påpekte hun.

– Rapporten inngår som ett av flere grunnlag for den beslutningen vi skal ta ved siden av innbyggerundersøkelsen, tidligere rapporter og avtalen om politisk plattform mellom kommunene, sier ordfører Lene Conradi.

Rapporten ble presentert like etter at innbyggerundersøkelsen der bare 22 prosent går for sammenslåing av Asker, Røyken og Hurum, ble offentliggjort.

LES OGSÅ: Asker-folk er splittet om kommunesammenslåing

Fordeler og ulemper

Rachel Myhr Williksen ga også uttrykk for ulemper ved at de tre blir en kommune: fare for flere ledernivåer og større avstander. Fordeler:

  •  Mer effektiv drift av kommunene samlet.
  •  Større mulighet til å overta flere oppgaver fra stat og fylke.
  •  Lettere å organisere kollektivtilbudet.
  •  Fremstår med økt tyngde overfor overordnet myndighet.
  •  Lettere å rekruttere ansatte med god kompetanse.
  •  Økt avstand til saksbehandlere og folkevalgte slik at habilitetskonflikter reduseres.

Ulemper:

  •  Færre innbyggere bak hver folkevalgt med svekket kontakt.
  •  Mindre interesse for politiske verv.
  •  Noen geografiske områder prioriteres foran andre.
  •  Større avstand mellom bruker og hjelpeapparatet.
  •  Endringer for ansatte med usikkerhet og minsket effektivitet.
  •  Vanskeligere for små partier å bli representert.
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.