Skip to main content

Knut Gjesdal (71) brakk nakken i sykkelulykke

LAM FOR LIVET: – For å øke sikkerheten for syklistene må trafikkfellene utbedres, sier Knut Gjesdal (71) fra Billingstad. I 13 år har han vært lam fra brystet og ned etter en sykkelulykke på vei til jobb. FOTO: EVA GROVEN

Knut Gjesdal har vært lam i ben og armer siden han veltet på sykkel for 13 år siden. Omfanget av alvorlige skader etter sykkelulykker øker.

– Jeg er ikke bitter, men livet ble veldig annerledes etter ulykken, sier Knut Gjesdal (71).

Billingstad-mannen har vært lam fra brystet og ned siden han brakk nakken i en sykkelulykke i 2002.

– Det er mye jeg savner, som frihetsfølelsen jeg fikk av å løpe og sykle. Eller å kunne leke mer med barnebarna, forteller Knut.

LES OGSÅ: 

Krasjet på sykkel og fikk endret livet dramatisk

Uten plan for ulykkespunkt  

Han bor hjemme sammen med kona, i huset som ble ombygd for å passe en rullestolbruker. Han kjører bil, trener hver dag og jobber fremdeles som lege.

Sykkelskader de siste fem årene 

Men Knut vil aldri kunne reise seg fra rullestolen. I likhet med stadig flere eks-syklister.

– Til tross for at tallet på alvorlige skader fra transportulykker totalt har gått vesentlig ned de siste tiårene, ser vi stadig flere alvorlig sykkelskadde, sier Frank Becker, klinikkoverlege ved Sunnaas sykehus på Nesodden.

LES OGSÅ: Her er det aller farligst å være syklist

– Fullt klar over risikoen

Det er hit de mest alvorlig skadde pasientene på Østlandet kommer etter at akuttbehandlingen er over. I fjor hadde sykehuset 7.444 pasienter totalt, nær 20 prosent flere enn for fem år siden. Becker bekrefter at mange pasienter kommer fra Asker og Bærum. Som Budstikka har satt søkelys på den siste tiden, er Asker og Bærum overrepresentert i ulykkesstatistikken for syklister. Aller mest utsatt er voksne menn på vei til og fra jobb.

ULYKKESPUNKT: Syklister på Lysakerlokket er svært utsatt for å bli skadet i ulykker, viser tall fra Statens vegvesen. FOTO: KARL BRAANAAS

– Jeg var fullt klar over risikoen ved å sykle til jobben, men vurderte helsegevinsten og trivselen ved å bruke kroppen som enda større. Det mener jeg fremdeles, sier Gjesdal.

Den fatale maimorgenen for 13 år siden var hjertelegen som vanlig på vei til Ullevål sykehus. Han hadde 25 sesonger som sykkelpendler bak seg. Han kjente ruten ut og inn, også punktet der gang- og sykkelveien stoppet på Skøyen, der han måtte over en steinkant ut i veibanen. Plutselig låste forhjulet seg. Knut ble kastet over styret, slengt i asfalten med hodet først. Han var bevisst, men klarte ikke å røre armer og ben.

LES OGSÅ: Frykter enda flere sykkelulykker

– Jeg skjønte med én gang hva som hadde skjedd, sier Knut.

I ni måneder var han til opptrening på Sunnaas etter ulykken.

– Syklister kommer til oss med traumatiske hjerneskader og ryggmargskader. Enkelte skader kan trenes opp, andre ikke, sier Becker og beskriver syklister som svært utsatt: krasjer de i høy fart, stanger de hodet raskt i bakken.

Brudd i hvirvelsøylen kan føre til at pasienten aldri mer kan gå, livet kan likevel gjøres lettere med trening og tilrettelegging. Becker forklarer at blødninger i hjernen gir utfall avhengig av hvor skaden ligger: evnen til å snakke styres fra ett sted, hukommelse et annet.

– Sykkelskadene vil øke

– Noen pasienter ender på pleie-hjem, men de fleste kan utskrives til sitt eget hjem, sier Becker.

Han regner med at tallet på alvorlig skadde syklister vil øke enda mer i takt med antall syklister på norske veier – med mindre forholdene bedres vesentlig.

Også Knut Gjesdal mener det er avgjørende for sykkelsikkerheten å finne trafikkfellene og utbedre dem. Og han råder sykkelpendlere til å bruke hjelm og tegne ulykkesforsikring for å begrense skader.

– Jeg har tross alt vært heldig. Jeg ble hardt skadd, men har klart å være i jobb og har ikke foran-

dret meg som person. En fantastisk kone, barna mine og et godt nettverk har betydd mye for meg, sier Gjesdal.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.