Skip to main content

Klare for symesterskap på TV

GJENNOM NÅLØYET: Eva Kittelsen og Marius Ekdal-Gomes er med i den nye sesongen av "Symesterskapet på NRK1. - Jeg ble med til tross for at det var en TV-serie. Jeg glemte veldig fort at det var kameraer der, sier Marius.

Da Eva (26) var tenåring var det vanskelig for henne å finne klær som passet hennes verdier som mormoner. Dermed begynte hun å sy antrekkene sine selv.

– Det var et behov for det. I kirken er det et ønske at vi dekker til skuldrene og ikke bruker for korte skjørt. Det kan være vanskelig å møte slike forventninger når du er tenåring, og alle rundt deg går i merkeklær, sier Eva.

I dag er hun utdannet innen mote og tekstildesign og jobber for en kleskjede i Asker.

I morgen, mandag, er hun aktuell som deltager i en ny sesong av programserien «Symesterskapet på NRK1, en reality-serie der åtte amatørsyere konkurrerer i søm. Etter syv program står én av deltagerne igjen som vinner.

 

SYR SELV: Eva Kittelsen går helst i hjemmelagde klær, men med en sønn på tre år og et barn på vei, finner sjelden tid til å sette seg ned. – For meg var "Symesterskapet" som å være på syferie, sier hun.

Blant deltagerne er også Marius Ekdal-Gomes (47) fra Rykkinn, billedkunstner med forkjærlighet for fargen sitrongul.

– Jeg hatet håndarbeid som tenåring, men etter at en vikar på skolen lot meg sy mine egne bukser var jeg frelst, sier Marius.

LES OGSÅ: Barn bør lære seg å sy

Vil livnære seg av søm

Hverken Eva eller Marius meldte seg på TV-serien for å komme på TV, men for å kunne sy så mye som mulig.

– Jeg sydde flere plagg før og under innspillingen enn jeg gjorde gjennom alle årene på universitetet, sier Eva.

 

ELSKER SITRONGULT: Marius Ekdal-Gomes' favorittfarge er gul. Men den må være sitrongul.

– Enig. For når jeg syr hjemme er det fordi jeg trenger en spesielt antrekk til noe jeg skal, sier Marius.

Både Eva og Marius drømmer om å kunne livnære seg av å sy.

– Jeg skulle gjerne sydd for andre i kirken. Vi er nesten 5000 medlemmer i Norge, så det burde være et marked for det, sier Eva.

LES OGSÅ: Stor trang til å skape

Seersuksess for syprogram

Fjorårets sesong av syprogrammet viste seg å bli en seersuksess for statskanalen, med godt over 500.000 seere i snitt.

– 609.000 seere så finalen, forteller prosjektleder i NRK, Kristin H. Hauge, som også tror at programserien kan ha vært med på å løfte interessen for søm.

Øyvind Bay i Asker og Bærum symaskinsenter bekrefter at de har merket en større etterspørsel etter symaskiner de siste fem årene.

– Og med «Det store symesterskapet» på TV i fjor fikk vi en ekstra dytt, sier Bay.

LES OGSÅ: Asker-designer startet blogg-opprør

Selger to symaskiner hver dag

Han mener likevel at den store sybølgen skjøt fart allerede ved forrige finanskrise, da det vokste frem en redesign-bølge i England.

– Og så kom den til Sverige og så kom den hit. Vi fulgte med, og var forberedt da det skjedde, sier Bay, som i dag selger to maskiner hver dag på en god uke.

 

SELGER MANGE MASKINER: Øyvind Bay i Asker og Bærum symaskinsenter har merket et stort oppsving i salg av symaskiner de siste fem årene.

Blant dem som har funnet frem nål og tråd er spesielt jenter mellom 15 og 35 år, mener Bay.

– Søm var i mange år forbeholdt damer over 55 år som drev med lappeteknikk. Slik er det ikke lenger, sier han.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.