Skip to main content

Klagestorm over busstilbudet

FORTVILET: – Ruter kan umulig ha undersøkt hva folk trenger, sier Anette Hobæk Ravnsborg fra Hvalstrand. Med det nye rutetilbudet må hun velge mellom å komme for sent på jobb, eller ta overfylte busser om morgenen. FOTO: KARL BRAANAAS
FORTVILET: – Ruter kan umulig ha undersøkt hva folk trenger, sier Anette Hobæk Ravnsborg fra Hvalstrand. Med det nye rutetilbudet må hun velge mellom å komme for sent på jobb, eller ta overfylte busser om morgenen. FOTO: KARL BRAANAAS

I løpet av forrige uke fikk Ruter 20 skriftlige klager fra folk i Asker og Bærum. Passasjerene protesterer mot færre avganger og overfylte busser.

Etter ruteomleggingen 1. juli har klagene fra Asker og Bærum strømmet inn hos Ruter.
For Anette Hobæk Ravnsborg fra Hvalstrand betyr det nye tilbudet at hun enten må komme for sent til jobb, eller stresse for å levere i barnehagen med en tidligere og alltid overfylt buss.
– Hverdagen er blitt vanskelig, sier Hobæk Ravnsborg.

Slutter å kjøre kollektivt

I en av klagene til Ruter skriver en pendler på linjen 252 til Midtbygda følgende: "Fra å ha vært et veldig godt tilbud, har det siden juli, da de nye uni-bussene ble satt i trafikk og rutetilbudet ble endret, vært en sørgelig affære".

Da Budstikka ble med på bussturen på den samme ruten fortalte flere passasjerer om misnøyen med Ruters tilbud. Ruteomlegging og færre seter bekymrer folk, og mange mener prisene er for høye.
– Hvem gidder å betale 1.300 kroner i måneden for å stå sild i tønne i en buss hele veien til Oslo? spør Anthony Kallevig fra Landøya.
Han mener dagens tilbud vil føre til at flere går over til privatbil.

En time på fire kilometer


Også i Bærum fortviler folk. En passasjer fra Jar forteller at hun har fått to færre avganger fra Lysaker til Jar mellom kl. 16.00 og 16.30.
– På det meste har jeg brukt én time på en fire kilometer lang strekning mellom Telenor og 7-eleven på Jar, sier hun.
Hun frykter situasjonen vil bli enda verre til vinteren.
– Det kan være de som har endret rutene ikke har sett godt nok på totaliteten. Endringene ha konsekvenser for flere enn de ventet, mener hun. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.