Skip to main content

Kan kutte tilskudd til kollektivtrafikk

KOMPROMISS: – Oslopakke 3 hviler på to pilarer. Den ene er at bompengeinntekter kan brukes til drift av kollektivtrafikk. Den andre bygging av ny E18. Forsvinner den ene pilaren, raser hele byggverket, forklarer fylkesordfører Anette Solli. FOTO: KARL BRAANAAS

– Uten ny E18 blir det slutt på tilskudd til drift av kollektivtrafikk fra Oslopakke 3, sier fylkesordfører Anette Solli (H).

Akershus fylkeskommune bidrar med 330 millioner i året.

Fylkesordføreren har sett seg lei på at Raymond Johansen, som er Arbeiderpartiets byrådskandidat i Oslo, til stadighet sår tvil om berettigelsen om ny E18 gjennom Asker og Bærum.

Arbeiderpartiet har siden starten støttet Oslopakke 3. Derfor liker Solli dårlig Johansens E18-skepsis. Hun forlanger at han nå tilkjennegir støtte til den slankede utgaven av E18.

LES OGSÅ: Oslos byrådsleder støtter ordførernes kamp for ny E18

Byggverket raser

– Oslopakke 3 hviler på to pilarer. Den ene er at bompengeinntekter kan brukes til drift av kollektivtrafikk. Den andre bygging av ny E18. Forsvinner den ene pilaren, raser hele byggverket, understreker hun.

Solli viser til at Oslo har fått nyte godt av å få lagt veiene i tunnel under Bjørvika, uten at noen fra Akershus stilte spørsmål ved dette prosjektet berettigelse..

– Selv om budsjettet for ny E18 i Bærum skulle sprekke med 30 prosent, vil prosjektet likevel bare være halvparten så dyrt som Bjørvika-prosjektet, påpeker hun.

LES OGSÅ: Står fast på ny E18

Vil fremskynde neste etappe

Mandag er det møte i styringsgruppen for Oslopakke 3, som i tillegg til Solli består av samferdselsbyråd Guri Melby i Oslo i tillegg vei veidirektøren og jernbanedirektøren.

– Jeg kommer til å foreslå at vi forserer oppstarten av E18 fra Ramstadsletta til Slependen. Ny E18 bør ikke bli et prosjekt som strekker seg over flere generasjoner, sier hun.

Denne strekningen ligger ennå ikke inne i Nasjonal Transportplan, som først skal revideres våren 2017.

Les flere artikler