Skip to main content

– Jeg skulle taklet det annerledes

MISTET JOBBEN: – Jeg har alltid vært en fighter, og jeg har tålt mye, men nå orker jeg ikke mer, sier den kvinnelige bussjåføren. Hun orker ikke å vise ansikt eller stå frem med navn av frykt for represalier.

Bussjåføren i slutten av 40-årene har hatt tunge dager siden hun ble landskjent for sin «unnamanøver».

Hun vil være anonym, men stiller opp på et bilde utenfor Løkkeåstunnelen.

Tre kvinner kommer forbi mens Budstikkas fotograf forbereder motivet. De snakker høyt med hverandre og peker mot rundkjøringen:

– This is where it happened, sier den ene damen, veiver stort med armen for å vise hvor «the bus» kjørte veldig fort, på feil side av rundkjøringen, så vidt unngikk en frontkollisjon – og gjorde bussjåføren beryktet over hele Norge, med overskrifter som «hasardiøs unnamanøver» og «villmannskjøring».

– De siste ukene har vært «helt jævlige,» forteller den kvinnelige bussjåføren fra Bærum.

Hun har kjørt buss i 21 år, men nå har hun «levert inn veska».

– Vi ble enige om det, sjefen min og jeg. Jeg forstår at Nettbuss ikke er tjent med å ha meg bak rattet igjen.

SE VIDEO HER: Denne hasardiøse forbikjøringen er millimeter fra å ende i alvorlig kollisjon

Viste fingeren

En onsdagskveld i midten av juni kom hun kjørende med to passasjer fra Lommedalen og Bærums Verk mot Sandvika.

Da kvinnen skulle svinge ut fra bussholdeplassen ved Toppåsveien på Kolsås, skal en personbil ha kjørt opp i stor fart bak henne og lagt seg inn på venstre side av bussen. Sjåføren av bilen har tidligere forklart at han mente det var god nok plass til begge kjøretøyene, men at kvinnen viste ham fingeren da han kom opp på siden av bussen.

Dermed bestemte han seg for å følge etter henne til Sandvika.

Jakten kulminerte med at bilisten filmet bussen idet den kjørte over i motsatt kjørefelt ved rundkjøringen. Videoen ble siden spredt på nett og plukket opp av mediene.

– Jeg vet at jeg gjorde en feil, og jeg skulle ha taklet situasjonen annerledes, sier kvinnen i dag.

Hun er fratatt førerkortet i seks måneder, har fått et forelegg på 8.000 kroner – og er blitt arbeidsledig.

Nettbuss bekrefter at kvinnen ikke lenger jobber hos dem.

Om den fatale kvelden innrømmer kvinnen at jo da, hun viste fingeren til sjåføren av bilen.

– Jeg gjorde dessverre det, som en spontan reaksjon, fordi jeg skvatt da han kjørte så nært opptil bussen, sier hun.

LES MER: Varslet politiet om buss-kjøringen – venter fortsatt

Ulike versjoner

Kvinnen understreker at hun ikke prøver å unnskylde det som hendte, men at hun har en litt annen opplevelse av det som skjedde.

– Jeg tror han ble provosert av at jeg viste ham fingeren, kanskje fordi jeg er kvinne, sier hun, og fortsetter:

– I min 21-årige karriere har jeg flere ganger opplevd å bli trakassert og truet. Jeg har også blitt banket opp én gang, sier hun.

Bilføreren stiller seg hoderystende til påstanden.

– Jeg ble provosert fordi hun, uten grunn, viste meg fingeren. Ikke bare én, men flere ganger. Det mener jeg ikke går an, sier han.

– Jeg forsto at han var opprørt, men jeg har sett så mye rart i trafikken at jeg ikke tenkte noe mer over det. Da jeg kjørte videre var jeg ferdig med det. Men det var ikke han, sier hun.

La seg på hjul

Sjåføren av bilen har tidligere fortalt at han i stedet for å svinge til venstre, som var planen, la seg på hjul etter bussen.

Han har forklart at bussjåføren skal ha bremset opp flere ganger mot Sandvika, og at hun stoppet ved holdeplassen på Evje. Da skal han ha sett sitt snitt til å kjøre forbi for å filme henne.

– Jeg bremset to ganger; den ene gangen fordi bilen bak lå for tett opptil bussen, den andre gangen fordi en mus sprang over veien. Men jeg stoppet aldri på holdeplassen på Evje, sier buss-sjåføren.

Det som derimot skjedde, ifølge henne, er at også bilføreren kjørte mot kjøreretningen i en rundkjøring, nærmere bestemt i Brynsveien, for å kunne smette inn foran henne.

Dette nekter han for.

– Han vrengte bilen inn foran bussen og hindret meg i å kjøre inn i den neste rundkjøringen. Det var da jeg følte meg presset til å gjøre unnamanøveren for å ikke treffe ham, sier hun.

Kaos dagene etterpå

Bussjåføren ante ikke at hun kom til å havne i alle landets aviser og kommentarfelt neste morgen.

– Jeg visste ingenting før jeg våknet torsdag. Jeg gikk inn på nett og så bildene som la der. Det var helt ... surrealistisk.

– Så oppdaget jeg at sjefen hadde ringt, flere ganger, sier hun.

Kvinnen forteller om de påfølgende dagene som et kaos. For å få hjelp til å sortere følelsene oppsøkte hun på eget initiativ en rådgiver innen psykisk helse.

– Jeg prøvde å late som ingenting, men det gikk ikke, forteller hun.

– Foruten rådgiveren fikk jeg også mange støtteerklæringer fra kolleger og venner, det hjalp litt. De fleste mente nok at jeg ikke burde kjørt slik jeg gjorde, men mange forsto også at det trolig lå noe mer bak, sier kvinnen.

Særlig har hun tenkt mye på bilen hun så vidt unngikk å frontkollidere med i Løkkeåstunnelen.

– Jeg er lei for at jeg satte andres liv i fare og jeg er lei for at jeg skremte sjåføren som kom i motgående kjørefelt i tunnelen. Henne har jeg tenkt mye på i ettertid, sier bussjåføren.

LES OGSÅ: Tre av fire alvorlige ulykker skjer på sommerføre

Sjåfører får opplæring

Ifølge Nettbuss får deres sjåfører grundig opplæring i hvordan de skal opptre i stressende situasjoner.

– Stort sett er det å være bussjåfør en veldig god jobb å ha, men til tider opplever sjåførene krevende situasjoner, forteller kommunikasjonssjef i Nettbuss, Dag Bones.

– Det kan være trafikkstress, eller vanskelige passasjerer. Vi har også hatt grove episoder, der sjåfører er blitt ranet eller angrepet av passasjerer. Men det er heldigvis ikke dagligdagse hendelser.

Nettbuss ønsker ikke uttale seg om hendelsen i rundkjøringen ved Løkkeåstunnelen spesielt. Den saken anser de for avsluttet.

Men generelt kan Bones si at deres sjåfører får grundig opplæring i hvordan de skal oppføre seg og takle de situasjonene som kan oppstå.

– Dette er en del av opplæringen de får som yrkessjåfører. I tillegg har vi et godt støtteapparat som følger opp ansatte om nødvendig. Vi bruker både bedriftshelsetjenesten og opplæringsavdelingen, forteller han.

– Vi har profesjonelle folk bak rattet, som er seg vel bevisst hvilket ansvar jobben deres gir dem.

LES OGSÅ: Anna fortalte bussjåføren at han hadde glemt å stoppe - ble kalt «hore» og «rasist»

Risikerer å bli filmet

I saken med den kvinnelige bussjåførens veivalg, mot kjøreretningen gjennom rundkjøringen, ble alt filmet med mobiltelefon.

Budstikka har de siste årene hatt saker om bussjåfører som er blitt filmet eller fotografert hvis de har brukt mobiltelefon mens de kjører. I en sak ble en sjåfør filmet mens hans skjelte ut en passasjer.

Bones forteller at mobilbruk er en del av deres interne rutiner.

– Våre sjåfører skal følge interne retningslinjer og selvsagt også norsk lov, når de kjører bussen. Dette gjelder blant annet mobilbruk. De aller fleste har smarttelefoner i dag og som bussjåfør må du vite at du blir observert, og at du er en representant for yrket og selskapet, sier han. 

– Opplever sjåførene det ubehagelig at de kan bli filmet eller fotografert?

– Ja, det er det selvsagt ubehagelig, men følger de gjeldene regler og lover er dette ikke noe problem.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.