Skip to main content

– Jeg er ingen «flink pike», og det må bli færre slike

FLINKE AV BEGGE KJØNN: Det kan være både flinke gutter og flinke jenter, mener Anita Krohn Traaseth (til venstre). Her med en gruppe HP-ansatte. Fra venstre: Vegard Gilje, Line Kjendlie (foran), Yvonne Fosser (bak), Håvard Berge, Fredrik Young-Halvorsen, Fredrik Lindahl-Brauti og Anders Johansen. Bildet er tatt i annen sammenheng.
FLINKE AV BEGGE KJØNN: Det kan være både flinke gutter og flinke jenter, mener Anita Krohn Traaseth (til venstre). Her med en gruppe HP-ansatte. Fra venstre: Vegard Gilje, Line Kjendlie (foran), Yvonne Fosser (bak), Håvard Berge, Fredrik Young-Halvorsen, Fredrik Lindahl-Brauti og Anders Johansen. Bildet er tatt i annen sammenheng.

– Skal det bli flere kvinnelige sjefer må det bli færre «flinke piker». Selv er jeg ingen slik flink pike!

Det sier den profilerte toppsjefensjefen i HP på Fornebu, Anita Krohn Traaseth.

En fersk undersøkelse som ble lagt frem torsdag på en Inspirasjonsdag for it-kvinner i regi av ODA-nettverket viser at hele 72 prosent av kvinnene i it-bransjen føler seg som «flinke piker».

Det er ikke godt nytt dersom målet er å få flere kvinnelige ledere. Selv er hun den første kvinnelige administrerende direktøren HP utnevner i Norden, og de andre kvinelige toppsjefen i Europa.

Rollemodell

– Flinke piker er sin egen verste fiende. Felles er at de stiller urealistiske forventninger til deg selv. De tør ikke å si ja til utfordringer med mindre de vet de er supergode på alle krav. De bør i stedet si til seg selv at de er bra nok! De må rekke opp hånden og utfordre komfortsonen - det er den eneste måten å lære på. Det er helt klart for meg at jeg selv ikke er en flink pike, sier Traaseth.

LES OGSÅ: Over 100 jenter fikk datainspirasjon

Krohn Traaseth vant i fjor ODA-prisen som rollemodell for kvinner i denne bransjen.

– Det var en stor ære å få en slik pris. Men det er jo mye jante-lov her i landet og jeg måtte kjenne på det, og spørre meg selv: er jeg virkelig en rollemodell? Men så bestemte jeg meg for å ta det på alvor. Jeg vil dele og gi av meg selvgjennom blant annet en blogg.

Her har Traaseth vært klar på at hun selv slett ikke er «perfekt» - og at hun er opptatt av selvstyring og det å sikre tid til å hente overskudd gjennom å gjøre andre ting enn jobb.

LES OGSÅ: Kaster unge ut på dypt vann etter «boot-camp»

Hun forteller om dette i bloggen «Tinteguri». Her går det frem at hun sjelden lager store middager, gjør sjelden noe som helst før 1400 lørdager og søndager, og er helt avhengig av å slappe nok  av.

Hun har tre barn, og en mann som er generalsekretær i Norsk Venturekapitalforening, og de bytter på henting og levering. Hun var også en kort periode arbeidsledig og har også følt på den usikkerheten det medfører.

Hipp som happ

I undersøkelsen som ble offentliggjort i forbindelse med ODA-dagen går det ellers frem at under halvparten (45 prosent) av respondentene foretrekker kvinnelig sjef, mens den andre halvparten foretrekker mannlig sjef. Det er altså ikke slik at et flertall av kvinnene vil ha en annen kvinne som sjef – det er hipp som happ.

Når det gjelder samarbeid mener 30 prosent det er forskjell på kjønn. 90 prosent foretrekker å samarbeide med en mann. Mer enn 2 av 3 har mannlig leder i dag. Av de som har mannlig leder (67,9 prosent) svarer 82 prosent at de ikke savner en kvinnelig leder.

Les flere jobb- og økonominyheter fra Budstikka her

Betyr dette at kvinnelige ledere ikke er så populære blant kvinner? Og at kvinner er kvinner verst?

– Nei, slik leser ikke jeg dette. Jeg leser det slik at det fortsatt er flest mannlige ledere i it-bransjen, og at mange er så fornøyde med den sjefen de har, at de ikke vil bytte sjefen ut bare for å få et annet kjønn, mener Traaseth.

– Når det gjelder kvinner er kvinner verst, så vil det alltid være onde tunger når man stikker seg frem. Men de som snakker godt og støtter er langt flere. Derfor er det ikke noe poeng å bruke energi på negative personer som ikke vil deg vel, mener hun.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.