Skip to main content

Investorer satser tross tunge tak

«Bjellesau»: TV-kokk Ole Martin Alfsen er frontfigur for en av nett­butikkene for dagligvarer. FOTO: CARL MARTIN NORDBY

Forretningsideen er å gjøre livet enklere for familiene. Men selv sliter gründerne tungt for å få hjemkjøring av mat til å lønne seg.

Kjente investorer som Celina Midelfart kjøper seg inn, den profilerte restaurantgründeren Jon Frede Engdahl (Maaemo) satser, og TV-kokk Ole Martin Alfsen stiller seg i front: Forventningene er store blant aktører som vil selge dagligvarer og oppskrifter – og levere matvarene ut til kjøperne.

LES OGSÅ: – Mathandel på nett er ikke et blaff

Men suksessen lar vente på seg. Budstikka har sjekket flere aktører som alle opererer i Asker og Bærum. Siste tilgjengelige regnskapstall (2013) vitner om tøff start.

Tre gikk på dunken

I fjor forsvant tre aktører. To fusjonerte før de gikk konkurs, én slo seg selv konkurs i fjor sommer.

Den største aktøren er Godt levert.no. Bak selskapet står tidligere aksjemegler Kjetil Graver. Han har fått merke at det koster å få etablert seg:

– Det tok tre år for oss å gå i pluss, sa Graver til Aftenposten i fjor. I 2013 leverte selskapet et overskudd på en halv million kroner fra en omsetning på 90 millioner kroner. Det skremte ikke kosmetikkarvingene Celina og Hermine Midelfart:

– Spennende og innovativt forretningskonsept, sa de til DN.

LES OGSÅ: Maten kan hentes på bensinstasjoner

Slik gikk det

Her er noen av aktørene med regnskapstall for 2013 (etableringsår i parentes):

Adams Matkasse (2012)

  • Omsetning: 7 mill.
  • Resultat før skatt: -2.4 mill.

Dagligvareexpressen (2012)

  • Omsetning: 6,3 millioner
  • Resultat før skatt: -3.7 mill.

Rett Hjem (2004)

  • Omsetning: 68.1 mill.
  • Resultat før skatt: 3.5 mill

Godt levert (2010)

  • Omsetning: 89.7 mill.
  • Resultat før skatt: 0.5 mill

Kolonihagen.no (2004)

  • Omsetning: 41,5 mill.
  • Resultat før skatt: -0.1 mill.

Kolonial.no og 123levert.no har ikke tilgjengelige tall.

LES OGSÅ: Over 80 butikker kjemper om kundenes gunst

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.