Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Innbyggere frykter milliardregning ved E18-utbygging

SKEPSIS: Innbyggerne er mer skeptiske til E18-utbygging, når man tar med milliardbeløpet som prosjektet vil koste.

Støtten til ny E18 faller når milliardregningen kommer på bordet.

Ved Akershus Høyres meningsmåling om E18 sa 75 prosent av innbyggerne i Asker og Bærum ja takk til utbygging. Ved Budstikkas menings-måling, tatt på omtrent samme tid, er andelen ja nede i 60 prosent.

Forskjellen i spørsmålene kan gi svar på synkende entusiasme; i Budstikkas undersøkelse trekkes prislappen på 40 milliarder inn i spørsmålet.

LES OGSÅ:

Støtter veikamp

Lite tro på folkeavstemning 

Utenfor feilmarginene

Budstikkas meningsmåling har en feilmargin på fire prosent begge veier.

Forskjellen i støtten til E18-prosjektet – med eller uten milliard-regning er dermed langt større enn hva som kan forklares med variasjoner innenfor statistiske feilmarginer.

– Dette viser jo bare at det er stor oppslutning om ny E18 – til tross for at prisen trekkes inn. Dette er gledelig, sier Bærums-ordfører Lisbeth Hammer Krog og Asker-ordfører Lene Conradi.

– Forskjellen lar seg forklare uten at noen av målingene i og for seg er feil, sier valgforsker og statsviter Anders Ravik Jupskås fra Vardåsen i Asker:

– Gi meg ordlyden på de to spørsmålene!

– Ok, her er Høyres; «E18 vestover mot Drammen er en av Norges mest trafikkerte veistrekninger. Det er en diskusjon om E18 vestover skal bygges og fornyes, eller ikke. Er du for eller imot en fornyet E18 Vestkorridoren» og Budstikkas lyder; «Er det riktig eller galt å bruke 40 milliarder kroner på bygging av ny motorvei gjennom Asker og Bærum».

LES OGSÅ:

Håper på Sandvika-forvandling om fem år

Vurderer igjen kollektivfelt på E18 fra Oslo 

– Som man spør får man svar

– Det er klassisk! I statistikk-teorien gjelder det mer enn de fleste andre steder: Som man spør får man svar, sier Jupskås.

– Begge spørsmålene er jo på samme tema, hvorfor da ulike svarprosenter?

– I Høyres formulering av spørsmålet blir man spurt om man er imot fornyelse – og folk vil gjerne svare positivt. Budstikkas spørsmål dreier seg om det er riktig å bruke så mye penger, da blir det litt vanskeligere å svare et enkelt ja. Hadde spørsmålet vært «Skal vi bruke penger på E18 fremfor skole og eldre?» ville vi fått en enda lavere prosent med E 18 tilhengere, svarer Jupskås.

Forventer mer entusiasme

Ordfører Hammer Krog er overbevist om at entusiasmen for ny E18 vil øke med mer kunnskap om gigantprosjektet:

– Vi har nok ennå ikke fått skikkelig frem hos folk flest at ny E18 er et betydelig miljøprosjekt, sier hun.

Ordførerne synes det ikke er noen grunn til å skremmes av milliardene. De sier man også må regne inn milliardene næringslivet årlig vil spare på bedre fremkommelighet på ny E18.

I Budstikkas undersøkelse svarer 61 prosent i Bærum og 58 prosent i Asker «riktig» på å bygge ny E18. 22 prosent i Bærum og 27 prosent i Asker svarer «galt». Det stor forskjell mellom kvinner og menn. Mens bare 50 prosent av kvinnene går for ny E18 med en slik prislapp, er 69 prosent av mennene tilhengere av gigantprosjektet.

Det er betydelig større forskjell enn hva meningsmålingen til Høyre viste der det var fem-seks prosentpoeng forskjell mellom kvinner og menn.

Les flere artikler