Skip to main content

– Ingen ville ta seg av død katt

RETT VED FORTAUET: Her i Sandviksveien fant Anne Hilde Røsvik den døde katten (liggende bakerst).
RETT VED FORTAUET: Her i Sandviksveien fant Anne Hilde Røsvik den døde katten (liggende bakerst).

– Du kan jo grave den ned, skal Mattilsynet ha sagt da Anne Hilde Røsvik fant en død pus i veikanten.

Hun oppdaget den døde katten langs Sandviksveien ved Slependen da hun syklet til jobb torsdag morgen. Røsvik kunne ikke ta den døde katten på bagasjebrettet, og ringte derfor politiet for å få hjelp til identifisering.

Politiet skal ha opplyst at døde katter ikke er noen sak for nødetatene, og ba henne ringe veterinær. Mattilsynet skal ha henvist til politiet. Mattilsynet skal dessuten ha sagt at katten kunne graves ned, eller at en eller annen veterinær muligens kunne hjelpe.

– Det var helt umulig å få hjelp til å identifisere katten. Som katteeier vet jeg at man går rundt og roper og leter, sier Røsvik, som sier det var helt uaktuelt å begrave den fordi eier da ville mistet muligheten for å finne den.

Røsvik sier videre:

– Det er særlig kritisk om den blir borte rett før man skal på ferie. Tenk om den kommer hjem til stengt hus? Det blir mange problemer for den familien, dersom den ikke får vite at katten deres er død.

LES OGSÅ:

Nå kan du få bot for å reise fra katten

Sjekk hva som skjedde med katten da brannvesenet prøvde å redde den

Viktig å vite

Røsvik tok bilde av den med mobilkameraet og la ut på Dyrebar.no i håp om at noen skulle kjenne den igjen. Hun forteller til Budstikka at hun har fått en del henvendelser, men uten at det har ført frem.

Katten var fjernet fra stedet torsdag kveld. Røsvik tror det er privatpersoner som har forbarmet seg over dyret.

Anne Hilde Røsvik sier hun stadig ser oppslag på butikker og andre steder at folk henger opp lapper om katter som har kommet vekk fra eieren.

– Det er noe folk er veldig opptatt av, og noe som skjer veldig ofte. Da blir man oppfordret til å chippe katten. Er veldig viktig å få vite det, dersom det har skjedd en ulykke og katten er svært skadet. Eller som i dette tilfellet – død. Det verste er jo ikke å vite hva som har skjedd, sier Røsvik.

Fakta: Dette gjør du om du har funnet et dyr  

Ønsker flere chiplesere

Hun er leder av Miljøpartiet De Grønne i Asker, og dessuten leder av partiets dyrevernpolitiske gruppe. Dermed er hun spesielt engasjert i forhold som dreier seg om dyr.

 

SKANNER: Anne Hilde Røsvik (t.v.) og Sølvi Frøland Svoren i Dyrebeskyttelsen i Oslo & Omegn demonstrerer bruk av chipavleser på en høyst levende katt. Bildet er tatt på Dyrenes Hus i Asker. Dyrenes Hus drives av Dyrebeskyttelsen i Oslo & Omegn.
SKANNER: Anne Hilde Røsvik (t.v.) og Sølvi Frøland Svoren i Dyrebeskyttelsen i Oslo & Omegn demonstrerer bruk av chipavleser på en høyst levende katt. Bildet er tatt på Dyrenes Hus i Asker. Dyrenes Hus drives av Dyrebeskyttelsen i Oslo & Omegn.

– Vi ønsker at nødetatene skal ha chipavleser i bilen. Hvis katten hadde vært i live, men skadet, hadde det vært enda mer problematisk om eierne ikke ble kontaktet. Man må få hjelp, og alle må være informert om hvor man kan få hjelp, sier Røsvik.

LES OGSÅ:

Tassen og Sofus får bare hjemmelaget

Oppfordrer til å konfrontere hundeeiere som bryter loven

– Hull i systemet

Styreleder Sølvi Frøland Svoren i Dyrebeskyttelsen Oslo & Omegn, Dyrenes Hus, er helt enig med Røsvik i at systemet for håndtering av døde dyr ikke er godt nok.

– Offentlige etater har aldri tid til å prioritere en død katt. Tar du den med til en veterinær, er det opp til veterinærens velvilje å ta den imot. Det er et stort hull i systemet, sier Svoren.

Dyrebeskyttelsen har gått til innkjøp av flere chipavlesere, og ønsker å tilby utstyret til brannstasjoner i Asker og Bærum, samt politiet, slik at folk som finner døde dyr kan få hjelp hele døgnet.

Budstikka har ikke klart å få noen i Mattilsynet til å kommentere det påståtte rådet om å grave ned katten.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.