Skip to main content

Ingen tvil, velgerne ønsker en ny E18

NY VEI ØNSKES: Ordførerne i Asker og Bærum har et stort flertall i befolkningen bak seg når de kjemper for ny E18. FOTO: KARL BRAANAAS

Ingen tvil. Befolkningen i Asker og Bærum ønsker en ny E18 gjennom kommunene.

74 prosent i Asker og 76 prosent i Bærum sier ja til veien som har vært diskutert i snart 30 år.

Naturligvis er ordførerne i våre to kommuner fornøyd med resultatet. Selv om ingen ønsker et gallupdemokrati, er det i en sak med så høye investeringer greit å ha egen befolkning i ryggen.

Les også: Massiv støtte til E18

Les også: Ny E18 må bygges

Ny E18 vil ikke klare å fjerne køer i rushtrafikken. Det er da heller ikke hovedhensikten med en moderne hovedvei gjennom Asker og Bærum.

Europaveien vil på mange vis fremstå som et stort miljøprosjekt.

Forurensningen forsvinner under jorden i sentrale strøk. Det betyr at tusener av beboere langs nåværende vei kan se frem til en langt mindre nedstøvet og forurenset hverdag.

Sammenhengende sykkelveier fra Asker til Oslo betyr tryggere ferdsel. Det igjen vil friste flere til å benytte sykkel som fremkomstmiddel til og fra jobben.

Med andre ord både miljøvennlig og nyttig for folkehelsen. Et tredje element er at busstrafikken får bedre kår, og friere baner gjennom hele distriktet. Heller ikke det er noen ulempe for dagliglivet i Asker og Bærum.

SV har i lengre tid kjørt en kampanje mot ny E18. Partiet har ikke oppnådd å snu hverken befolkning eller politikere.

Vi er langt på overtid for diskusjonen om en ny hovedvei gjennom Vestregionen. Lite eller ingenting er gjort med E18 siden slutten av 1960-årene.

I mellomtiden har trafikkmønster og bilhold blitt et helt annet. Ikke minst er nyttetrafikken økt kraftig gjennom de siste årene.

Trafikksituasjonen i Oslo-området koster næringslivet milliarder.

Det er selvsagt et paradoks at Statens vegvesen nå kaster de eneste bilene som kjører helt forurensningsfritt ut av kollektivfeltene.

Det betyr lengre reisetid til og fra Oslo. Og dermed mer forurensning.

Men overgangen til flere elbiler og hybridbiler som ikke forurenser, vil fortsette. Dette er en ønsket utvikling både i et miljø- og sikkerhetsperspektiv.

 At fremtidens veier vil fylles med helt forurensningsfrie biler og busser er selvsagt et poeng når ny E18 diskuteres.

Dagens regjering med støttepartier har sagt et klart ja til ny E18. Det har også Arbeiderpartiet gjort.

Vil Raymond Johansen, på jakt etter nye velgergrupper i Oslo, si nei til ny E18, vil han bryte med alt hans parti har sagt i en årrekke. Man vinner ikke valg på brutte løfter.

Ordførere i Asker og Bærum har investert mye tid og krefter i å få et stortingsflertall på sin side. Nå vet de at også egen befolkning står bak. Ingen tvil om at det kjennes godt, selvfølgelig.

Les flere meninger og debattinnlegg her

Dette er Budstikkas lederartikkel torsdag 2. juli 2015

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.