Skip to main content

Imponerende intelligent revy på Rud

STORSLÅTT: Premiere på Rudrevyen 2015 "Sommerfugleffekten". 
FOTO: KNUT BJERKE
STORSLÅTT: Premiere på Rudrevyen 2015 "Sommerfugleffekten". FOTO: KNUT BJERKE

Anmeldelse: Les hvorfor Budstikkas anmelder lar seg begeistre.

Advarsel! Liker du ikke skryt, så bør du ikke lese videre. For lokalavisen har latt seg begeistre av «Sommerfugleffekten».

Den har gode skuespillere, et fabelaktig band, superbe dansere og dyktige korister. Men det vi lar oss begeistre mest av er gjennomføringen, antall gode og intelligente poenger i tekstene og profesjonaliteten. Hvordan instruktørene, Magnus Solhaug Hofgaard og Emil Olafsson, har klart å fremheve gode prestasjoner, og samtidig bake inn samfunnsaktuelle temaer.

HER KAN DU SE BILDER FRA RUDREVYEN

Hvorfor er revyen intelligent? Vel, «Sommerfugleffekten» er i utgangspunktet en formulering knyttet til at små tilfeldige hendelser kan få store, uante konsekvenser.

Bør det være rød tråd i en skolerevy?

Ja, for måten Rud-elevene gjør det på, og det er her de er så smarte, får publikum til å følge med og aldri kjede seg. Antall samfunnskritiske poenger i tekstene er så imponerende høyt, at vi mister tellingen. Her får de fleste så hatten passer; Erna, Siv, Jens og Putin. Sommel på Nav, krisen i Ukraina, formuesskatten og kroppshysteriet. Det er fritt for plumpe vitser om sex og fyll, som ofte kan gjenta seg i skolerevyer. På Rud er poengene bakt inn slik at du noen ganger må følge ekstra med for å få det med deg. Og alt leveres bunnsolid fra scenen.

Det starter med en velregissert film, og flere sekvenser vises gjennom hele revyen. I forestillingen får vi se igjen flere karakterer fra filmen, på scenen. Gjennomgangsfiguren spilt av William Nygaard (18), møter vi ofte: En far på leting etter datteren sin. Og budskapet? Man skal holde på det man har, «for en liten hendelse kan umiddelbart forandre alt».

Rudrevyen starter riktignok litt famlende, publikum gapskratter ikke. Det er tendens til overspilling. Men vi setter det på kontoen for premierenerver, for det er slett ikke nok til at sekseren vakler. Og når Margrethe Skretting Bergset (17) spiller Erna Solberg, i statsministerens jag etter likes på sosiale medier, kommer høydepunktene på løpende bånd.

Og Peter Pan-sekvensen. Jøje meg. Når Skui Barneteater setter opp "Peter Pan" går det meste galt. Her bør teatergrupper med enkle budsjetter og store ambisjoner kjenne seg igjen.

Bergset imponerer både som skuespiller og ikke minst i vokalprestasjonene. Det samme gjør Annvei Wathne (17) i sine solonumre. Men i denne revyen står talentene i kø, og med musikk-, dans-, og dramalinje bør listen ligge høyt. Det er måten instruktørene lar talentene skinne på, som gjør dette så bra. Kor, dansere og band gis plass, ved siden av skuespillerne.

Rud-foreldre – dere må være stolte av hva barna deres får til!

Anmeldt av Elin Reffhaug Craig

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.