Skip to main content

Ikke tutefrie netter likevel på Spikkestadbanen

TUTER: Togene på Spikkestadbanen bruker signalhornet over 400 ganger i døgnet. Det merkes i nabolaget.
TUTER: Togene på Spikkestadbanen bruker signalhornet over 400 ganger i døgnet. Det merkes i nabolaget.

Lokførerne på Spikkestadbanen er pålagt å bruke signalhornet før de usikrede planovergangene også om natten. Helt i strid med Jernbaneverkets opplysninger.

Mens NSB har påstått at lokførerne følger Jernbaneverkets skilting og tuter, har Jernbaneverket har hevdet at det er «nattero» mellom klokken 22.00 og 06.00 ved de syv usikrede overgangene mellom Asker og Spikkestad.

På bakgrunn av oppslagene i Budstikka har NSB gått grundig inn i saken. Og de finner ikke de skiltene Jernbaneverket påstår er satt opp lags linjen.

– Her legger vi oss flate. En intern kommunikasjonssvikt hos oss førte til at vi feilinformerte om at togene kan la være å bruke tyfonen etter 22.00, sier Trude Isaksen som er kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.

Det er bare ved stasjonene Heggedal og Hallenskog det er skilt med nattero.

LES OGSÅ: Ordføreren tar opp tutingen med NSB-ledelsen

Tuter 400 ganger i døgnet

Kommunikasjonsrådgiver Liv Eggebø i NSB sier at de tar henvendelsen fra Bjørn Erik Lybekk om klaging på tutingen alvorlig.

Han sto frem i Budstikka og fortalte at han holdes våken til langt på natt på grunn av tutingen som har tiltatt etter at antall avganger på Spikkestadbanen ble doblet etter omleggingen 9. desember.

SE VIDEO: Lut lei sen togtuting (artikkelen fortsetter under videoen):

Ifølge NSB bruker lokførerne signalhornet over 400 ganger i døgnet på Spikkestadbanen. 22 ganger i timen på dagtid og 16 ganger i timen om natten inntil siste tog går kl. 01.26 fra Heggedal.

– Man kan jo derfor ha forståelse for at dette oppleves som støybelastende for beboere langs banen, påpeker Liv Eggebø.

NSB sendte fredag morgen en henvendelse til Jernbaneverket der de etaten vurdere å fjerne signalpåbudet ved Åsåker i Røyken som er lagt ned, innføre nattero fra klokken 22.00 ved de usikrede planovergangene og eventuelt også redusere signalpåbud på dagtid der planovergangene står tett.

LES OGSÅ: Jernbanen holder naboer våkne (B+-artikkel)

Jernbaneverket er velvillig

– Signalet på Åsåker skal fjernes. Når det gjelder å sette opp dagsignaler på resterende planoverganger, vil vi vurdere dette sammen med NSB, sier Jernbaneverkets Isaksen som også har stor forståelse for støyplagen.

Les mer om Spikkestadbanen

Før det foretas endringer, skal det gjennomføres en risikoanalyse som må vise at kun dagsignal ikke svekker sikkerheten.

– Ellers planlegger vi at fire av åtte planoverganger fjernes i de nærmeste årene. Dette betyr at Spikkestadbanen er prioritert for fjerning av planoverganger, poengterer Trude Isaksen.

I Asker innebærer dette at de to private overgangene inn fra Underlandsveien sør for Heggedal stasjon fjernes og erstattes med bro over linjen ved Tangen.

Les flere lokalnyheter fra Heggedal her

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.