Skip to main content

Ikke et rødgrønt øre til Fornebubanen

KRITISK: – Regjeringen prioriterer ikke storbyene høyt nok. Om alle skal kunne ta grønne valg må staten bidra med halve regningen til en ny Fornebubane. Det legger de ikke opp til i bymiljøavtalene, sier Venstre-leder Trine Skei Grande i en sms til Budstikka fra partiets landsmøte på nettopp Fornebu. Her sammen med Siri Engesæth, som representerer Bærum Venstre i Akershus fylkesting. FOTO: KARL BRAANAAS
KRITISK: – Regjeringen prioriterer ikke storbyene høyt nok. Om alle skal kunne ta grønne valg må staten bidra med halve regningen til en ny Fornebubane. Det legger de ikke opp til i bymiljøavtalene, sier Venstre-leder Trine Skei Grande i en sms til Budstikka fra partiets landsmøte på nettopp Fornebu. Her sammen med Siri Engesæth, som representerer Bærum Venstre i Akershus fylkesting. FOTO: KARL BRAANAAS

Regjeringen har ikke øremerket midler til Fornebubanen i Nasjonal Transportplan (NTP).

Til tross for massivt press fra beboere, næringsliv og lokalpolitikere har ikke regjeringen øremerket midler til finansiering av den sårt tiltrengte baneløsningen til Fornebu i Nasjonal Transportplan (NTP).

– Det er direkte skammelig at regjeringen ikke har forpliktet seg til å realisere finansieringen av Fornebubanen gjennom øremerkede midler i NTP, mener Siri Engesæth, som representerer Bærum Venstre i Akershus fylkesting.

– Det er særlig trist at staten fortsetter å forsømme sin del av ansvaret, når Oslo, Akershus og grunneierne har gjort et kjempeløft for å få banen på skinner både med tanke på regulering og finansiering, sier Engesæth.

Må forhandle

Regjeringen har riktignok satt av 26,1 milliarder kroner til kollektivsatsing i byene den neste tiårsperioden.

Oslo og Akershus, samt åtte andre byområder, kan søke om statlig investeringsstøtte til kollektivtiltak gjennom to støtteordninger - såkalte «belønningsordninger for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene» og «helhetlige bymiljøavtaler».

LES OGSÅ:

Den sistnevnte støtteordningen synes å kunne være myntet på tiltak som nettopp Fornebubanen. I NTP heter det at «regjeringen åpner for at det kan gis statlig investeringsstøtte gjennom bymiljøavtalene (..) til skinnegående bytransport i de fire største byområdene, deriblant til Oslo-området»

Bymiljøavtalene innebærer at staten, fylkeskommunen og kommunene forhandler frem en avtale hvor partene forplikter seg til å følge felles mål for å sikre økt kollektivandel, sykling og gange, samt tiltak for redusert bilbruk og mer miljøvennlig transport.

Les flere lokalnyheter fra Fornebu og Snarøya

– Hverken ja eller nei

Det er første gang staten setter av milliardbeløp til utbygging av kollektivtilbud i landets største byområder.

– Det er satt av historisk store summer til kollektivsatsning i storbyene. Både Fornebubanen og Ahusbanen har sterk argumentasjon i eventuelle forhandlinger, sier stortingsrepresentant Are Helseth (Ap) til budstikka.no.

Siri Engesæth (V) er likevel ikke imponert.

– Totalsummen på 26,1 milliarder kroner er ikke engang tilstrekkelig til å møte investeringsbehovet i Oslo i løpet av den aktuelle tiårsperioden. Likevel skal summen fordeles til ni av landets største byområder. Du kan si at ingen har fått nei, men ingen har fått et ja heller, sier hun.

 

Budstikka oppdaterer saken.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.