Skip to main content

Hydrogen-satsing forsinkes etter penge-krøll

PÅ VENT: Hydrogenstasjonen på Gaustad skulle egentlig vært flyttet til Høvik. Men det ble bråstopp på de statlige pengene som skulle finansiere prosjektet.

Meningen var at åtte hydrogendrevne drosjer i år skulle operere i Asker og Bærum. Plutselig var statstilskuddet borte.

– Vi har ikke tid til å vente, sier fylkestingsrepresentant Solveig Schytz (V).

Hun leder fylkestingets hovedutvalg for plan, næring og miljø, og er dessuten visepresident i HyER, som er en internasjonal organisasjon for elektromobilitet og hydrogen i den europeiske regionen.

Går videre uansett

Revidert nasjonalbudsjett som ble vedtatt for et år siden, inneholdt en bevilgning på 10 millioner kroner til styrking av Transnova og satsingen på hydrogen i transportsektoren.

Akershus-politikerne forventet at disse pengene skulle brukes til å flytte en hydrogenstasjon fra Gaustad i Oslo til Høvik, og bidra til drosjesatsingen.

Slik gikk det ikke. Fra årsskiftet ble Transnova fusjonert med Enova.

– Statens bidrag til finansiering av dette arbeidet har inntil videre opphørt. Fra Enova blir det fremholdt at man trenger tid til å legge om virkemiddelbruken, skriver fylkesrådmann Tron Bamrud i innstillingen til hovedutvalg for samferdsel.

LES MER:

Derfor satser Toyota på hydrogen

Savner fyllestasjoner

Asker og Bærum skal få hydrogendrosjer

Forsinket

Utvalget skal neste uke behandle en sak om videre satsing på hydrogenbiler. Bamrud innstiller på at fylkeskommunen bevilger 10,4 millioner kroner som delfinansiering av etableringen av hydrogenstasjonen i Bærum.

For fylkeskommunen er nå beredt til uansett å gå videre med hydrogenprosjektet og håpe at pengene fra Enova kommer etter hvert. Uansett vil prosjektet bli forsinket med inntil ett år.

– Dette handler også om tillit i markedet, understreker Schytz.

Fylkeskommunen har inngått avtale med Hyundai om levering av biler.

Meget vanskelig situasjon

– I den nåværende situasjon med et fåtall stasjoner, svært tidlig i den førkommersielle fasen, skaper uklarheten om statlig finansiering en meget vanskelig situasjon, skriver Bamrud.

I andre land som satser på å være piloter i oppbygging av infrastruktur for hydrogen, blir det lagt til rette med store andeler offentlig finansiering i den tidlige fasen, påpeker han. Bamrud mener at videre arbeid med utbygging av infrastruktur for hydrogen skal gjennomføres etter utlysninger hvor det inviteres til et offentlig-privat samarbeid.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.