Skip to main content

Hvalstad-animatør leste om Flåklypa-produksjonen i avisen: – Tenkte at dette må jeg være med på

I FLÅKLYPA-LAND: Kristian Kim Larsen i arbeid på Flåklypa-settet. Og det handlet om snø, mye snø, for redaktør Pløsen vil ha snørekord for å sikre seg fet overskrifter i Flåklypa Tidende.

Den nye Flåklypa-filmen har fått mye blest og animasjonstalentet Kristian Kim Larsen (26) fra Hvalstad fikk være med på å lage den.

Se flere bilder ved å bla i bildesliden øverst i artikkelen.

– Jeg brenner for animasjon. Da kan jeg skape min egen verden, bare fantasien setter grenser. Og det er noe eget med dukkefilmer, mer ekte fordi dukkene finnes på ordentlig, er ikke bare noe inne i en datamaskin, sier Kristian Kim Larsen, og forteller videre at Flåklypa-produksjonen leste han om i avisen.

– Dette må jeg bli med på tenkte jeg, for det er ikke ofte det er animasjonsinnspillinger i Norge. Jeg maste vel litt og fikk en tre måneders ulønnet praksisplass, deretter jobb i seks måneder, sier Larsen.

Artikkelen fortsetter etter filmen.

Et av hovedpoengene, om ikke selve hovedpoenget, i filmen er snø, og Larsen har laget mye av den under innspillingen i en lagerhall i Askim. Han har malt snø, formet snø i plastilin og latt det snø ved å benytte ymse sorter pulver.

Bildeserie:Se flere bilder fra Flåklypa-produksjonen her

– Og jeg har laget props, gjenstander figurene bruker som snøfreser fra Felleskjøpet og verktøy til Reodor Felgen. Jeg fikk også animert litt, ga liv til både Reodors snømaskin og kaffemaskinen, sier han.

Animasjonsstjerner

– Ble litt starstruck fordi de beste i verden på animasjon kom til Norge for å være med på produksjonen, sier Larsen, som forteller at han lærte veldig mye av å være med på produksjonen.

– Om animasjonsteknikker og tempo, jeg måtte jobbe fort – og det å arbeide i et stort team, sier Larsen.

– Kristian var helt strålende, hjalp til på alle settene og fikk gjøre noe animasjon selv også. Så han skal vi ta med oss videre hvis vi gjør noe mer, sier regissør Rasmus A. Sivertsen (41).

Reodors stemme døde

Skuespilleren Trond Brænne fra Stabekk som døde tidligere i år, er stemmen til Reodor i filmen.

– Det var fryktelig trist da vi fikk vite at Trond Brænne hadde gått bort. Han spilte inn stemmen til Reodor for to år siden og gjorde noen justeringer for et år siden. Brænne har gjort en fabelaktig Reodor med den varmen og roen han tilførte karakteren. Men det var en rar følelse å høre stemmen hans mens vi lagde filmen. For animatørene lytter til skuespillernes stemmer når de lager scenene med dukkene, sier Sivertsen.

– Vi valgt dukkefilmteknikken fordi den gir Kjell Aukrusts univers mer rettferdighet. Det blir mer jordnært, man får den skakkheten og detaljrikdommen som finnes i hans tegninger. Men det er veldig vanskelig med dukkefilm. De brakk både bein og armer underveis. Hvert bilde var en slags kamp, sier han.

Caprino-forbud

– Hva skiller din film fra Ivo Caprinos Flåklypa Grand Prix?

– Jeg har ikke sett den på mange år, og under innspillingen var det forbud mot å se den, slik at vi ikke skulle la oss påvirke. Nei, vi gikk tilbake til Aukrusts bøker for å lage vår film. Teknikken er den samme som Caprinos, men jeg håper den ikke blir sett på som en oppfølger. Caprinos film er et mesterverk i seg selv, og vil stå som en påle uansett hva vi lager.

Produsent Cornelia Boysen forteller at det er tatt 124.000 enkeltbilder til den 72 minutter lange dukkefilmen. Sivertsen tilføyer at i løpet av en dag laget fem animatører til sammen 20 sekunder dukkefilm.

Se Tuva synge:

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.