Skip to main content

Hun ser familiens livsverk forsvinne når Høvik stasjon bygges om

trist: Sigrid Borchgrevink har gledet seg over nærheten til jernbanen siden hun var liten. Nå er hun lei seg for alt det gamle som forsvinner. FOTO: KARL BRAANAAS
trist: Sigrid Borchgrevink har gledet seg over nærheten til jernbanen siden hun var liten. Nå er hun lei seg for alt det gamle som forsvinner. FOTO: KARL BRAANAAS

Mye av familiens livsverk blir borte når nye Høvik stasjon skal bygges. Arbeidene starter neste uke.

Bla i toppen av artikkelen for å se flere bilder.

Hva hadde Høvik vært uten konsul Iversens gavmilde hånd? Hans barnebarn Sigrid Borchgrevink (93) sitter i dag og skriver ned historien om bestefaren og alle minnene fra det gamle Høvik. Om biblioteket og badet som konsulen fikk bygget til bygdens befolkning, om Villa Solares, barndomshjemmet i Snoveien og ikke minst jernbanestasjonen og alt det livet den førte med seg.

Konsulen sørget også for at det ble bygget gangbro over jernbanesporene. Det var stor stas da togene kom, og inntil familiens eiendom ble det bygget et hus til jernbanefolkene. Nå skal det rives, sammen med alle de gamle furutrærne i hagen som generasjonene har stelt så godt med at den er omtalt i boken «Norske Hager».
Det synes Sigrid Borchgrevink er både leit og opprørende.

B+: Snart braker det løs på Høvik

Kjent fasade

– Alt det gamle må ikke gå i glemmeboken, sier 93-åringen og ser ut av vinduet mot et langt og smalt rødt hus nederst i hagen. Fra baksiden har togpassasjerene kanskje lagt merke til den røde fasaden som har ligget som en støyskjerm mellom sporene og hagen bak. Sigrid forteller at huset ble brukt som hvile- og oppholdsrom for de ansatte ved jernbanen langt ut på 1900-tallet. Da de ikke lenger hadde bruk for det, overtok familien Borchgrevink ansvaret for å holde det ved like. Og det har de gjort til gagns. Når den nye stasjonen skal utvides med tre vendespor, er det ikke lenger plass for det lille jernbanehuset.

Anleggsperioden starter i dag, og først er det kjøreledninger, skinner, sviller og signalanlegg som fjernes. Fra 29. april begynner rivingen av plattformene og resten av bygningene på stasjonsområdet.

LES OGSÅ: 200 millioner kroner til utbedring av kjøremønsteret ved Høvik stasjon

Ikke verneverdig

Stasjonsbygningen ble bygget i 1916 i forbindelse med oppgradering av Drammensbanen til dobbeltspor. Bygningen sto opprinnelig på stylter over plattformen, men i 1933 ble kjelleren bygget inn. Stasjonsbygningen er dårlig vedlikeholdt, og nedgangen til plattformene er altfor bratt for rullestolbrukere. Bygningen er avmerket som kulturminne i Bærum kommunes kulturminneplan, men ikke vernet i NSBs bygningsverneplan.

LES OGSÅ: Store ruteendringer fra 7. april

Torsdag ettermiddag var folk fra Jernbaneverket til stede på perrongen for å informere de reisende om hva som skal skje. De møtte mange frustrerte passasjerer.

– Mange får en vanskelig logistikk-kabal i perioden stasjonen er stengt. Heldigvis har Ruter forsterket sitt tilbud i perioden, men buss er ikke like raskt som tog, sier Gro Elden, som også er nabokontakt for prosjektet. Har dere fått mye kjeft?

– Nei, men mange er bekymret for at de blir forsinket på jobb. Vi får håpe og tro de blir desto mer fornøyd når alt er ferdig med dobbelt så mange avganger, sier Gro Elden.

Les flere nyheter fra Budstikka.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.