Skip to main content

Høyre-medlem vil droppe E18-utbyggingen

TREG KØ: Slik så det ut på E18 ved Strand i 15-tiden 19. februar 2016.

– Vi trenger ikke ny E18, mener sivilingeniør og Asker Høyre-medlem Bjarne Rostad fra Nesbru.

Han er én av mange som har sendt inn høringssvar i forbindelse kommunedelplanen for ny E18 i Asker. Og rådet fra Rostad til kommunen er å droppe utbyggingen.

– Det er ikke for sent å snu, mener Rostad.

Rostad påpeker at "de voldsomme investeringene i samfunn og natur man nå planlegger, vil endre Asker for all fremtid". Prislappen på ny E18 er i dag på rundt 40 milliarder kroner, men Rostad tror det blir dyrere før veien er på plass.

– Mer og mer veier, gir bare mer og mer trafikk. Verden forandrer seg, og vi ser jo at folk i stadig økende grad velger andre transportmidler. Jo mer det legges til rette, jo mer velges andre transportmidler, påpeker 74-åringen overfor Budstikka.

 

LES OGSÅ: Holder løftet om ny E18

– Lettvint av politikerne

Rostad mener at det blir for lettvint hvis politikerne oppfatter at sin rolle bare er å bygge ut veiene etterhvert som det kommer flere folk.

– Politikerne skal lede vei, fastslår han.

Rostad tror folk vil sette pris på andre verdier enn de som biltrafikken representerer. Han har inntrykk av at mange i omgangskretsen er i ferd med å bli mer skeptiske til planene om ny E18. Men på møter i Asker Høyre er det mindre rom for å være skeptisk til ny E18, hevder han.

– Hvis du hevder på et medlemsmøte at vi ikke trenger en ny E18, så blir du omtrent vist på dør, humrer han.

Asker Høyre har fremstått som samstemmige om E18 utad.

HER KAN DU BLA DEG GJENNOM VEIENS HISTORIE

E18

– Du mener det heller må satses på kollektivløsninger?

– Ja, og det har skjedd en satsning allerede og det har gitt effekt. Jeg tror på en kombinasjon av økt frekvens og komfort på kollektivmidlene og pisk i form av bompenger. Det er rimelig med bompenger fordi de som kjører påfører andre støy og forurensning, og dermed betaler for det. Da vil folk legge om mønsteret sitt, sier han.

Rostad viser til at det også vil gi en god helseeffekt hvis folk bruker mindre bil.

– Det er bare fordeler ved å ikke bygge ny E18. Bil er en nyttig ting, men det er en grense for hvor mye den skal brukes, mener han.

Her er hele høringsuttalelsen:

 

HØRINGSUTTALELSEN: Her er hele uttalelsen Rostad har sendt inn til Asker kommune.

 

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.