Skip to main content

Her kommer den nye drivstoffstasjonen

ARBEIDET ER I GANG: Her jobbes det med å gjøre området klart for nybyggiing.

Først skal alt jevnes med jorden. Så skal den nye UNO-X-stasjonen Slependveien åpnes 25. mai.

I fjor hadde Uno-X-sjef Ole Johannes Tønnessen håp om å starte byggingen sist høst, men så kjapt gikk det ikke. Nå er imidlertid rivearbeidet i gang.

– Når dagens bygg er revet og alt er planert ut, så skal vi sette opp en automatstasjon, sier Tønnessen.

Han forteller at den tidligere kiosken forsvinner, og selskapet vil kun konsentrere seg om å selge drivstoff.

– Mest sannsynlig blir det også satt opp en vaskehall for biler på samme sted, sier han.

LES OGSÅ: Her pumpet de prisen til topps

Hydrogen «på sikt»

På sikt er meningen at stasjonen skal selge drivstoff for hydrogenbiler.

– Dette skal bli et energipunkt hvor bilistene skal kunne velge mellom flere ulike drivstofftyper, fastslår han.

– Foreløpig er det vel ikke mange som har hydrogenbil?

– Nei. Men vi ønsker å etablere et nettverk av hydrogenstasjoner, for vi tror at vi i fremtiden vil ha flere typer biler med ulike drivstofftyper. Batteri, hydrogen og biodiesel vil være sentrale energikilder, sier han.

I årets tre første måneder ble det registrert fem nye hydrogenbiler i Asker og Bærum. Alle er av typen Toyota Mirai.

På landsbasis er tallet åtte, inkludert de fem i Asker og Bærum, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

LES OGSÅ: Fylket støtter hydrogenstasjoner

Nettverk

Uno-X ønsker å bidra til videreutvikling av teknologien ved å bygge et nettverk av hydrogenstasjoner til kunder. Målet er at hydrogenbiler kan kjøre i og mellom de største norske byene innen 2020. I første omgang satser Uno-X på å bygge 20 stasjoner.

Stasjonen på Kjørbo var først ut.

LES OGSÅ: Lettere å skaffe seg hydrogen

Dropper kiosk

Noen kiosk blir det altså ikke i den nye drivstoffstasjonen.

– Vårt konsept er basert på ren automatdrift, og kiosk er ikke en del av det konseptet, forklarer han.

Tønnessen ønsker ikke å si nøyaktig hvor store investeringer det er snakk om av konkurransehensyn.

Han anser Circle K på Hamang og Esso på Slependen som de nærmeste konkurrentene i dette området.

– Vi har et bra omland ved Slependveien, og for dem som er glad i automatkonseptet vil denne stasjonen være et bra alternativ, mener han.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.