Skip to main content

Her er politikernes ønsker for ny E18-trasé

Det er mange alternative traseer for ny E18 gjennom Asker.
Det er mange alternative traseer for ny E18 gjennom Asker.

Asker-politikerne vil ikke være bremseklosser for ny E18-trasé gjennom kommunen.

Statens vegvesen og planmyndighet skal få de vedtak de trenger til rett tid, forsikrer de folkevalgte. Teoretisk kan da anleggsarbeidene med ny E18-trasé gjennom Asker starte i 2018.

Debatten om hvor den nye traséen bør gå, fikk ny giv på et møte torsdag kveld hvor Statens vegvesen la frem fire alternativer til ny E18.

Et av alternativene plan-, samferdsel- og næringsutvalget ble presentert for, inkluderer tunnel der motorveien går gjennom Borgentoppen og kommer ut på Drengsrud.

KOMMENTAR: Første steg på veien

En annen mulighet er å legge ny motorvei med lokk på sentrale krysningspunkt., mens de to siste alternativene innebærer variert tunnellengde hvor begge kommer ut rett øst for sentrum.

- Alle disse tre vil kreve en ny bro over jernbanen i sentrum, og komme inn på dagens trasé på nedsiden av Hagaløkkablokkene, sa Gunnar Bratheim fra Multiconsult på møtet.

LES OGSÅ: E18 ut av Oslopakke 3

Mest mulig tunnel

Budstikka har spurt representanter for partiene som sitter i plan-, samferdsel- og næringsutvalget i Asker om de nye planene for E18. En gjennomgående tone og et kraftig signal er: Mest mulig tunnel.

1. Hvilket alternativ til trasé foretrekker du gjennom Asker?

2. Vil dere som reguleringsmyndighet være i stand til å ta de politiske veivalg som vegvesenet skisserer, slik at anleggsarbeidene for E18 kan ta til 2018?

Høyre:
1. – Her var det mange alternativer, men vi går for det beste miljøalternativet og det er mest mulig av veien i lokk og tunnel, sier ordfører Lene Conradi.

2. – Vi skal klare å fatte de vedtak som trengs. Men samtidig vil vi gjøre det vi kan for å få de best mulig løsningene. Det er gledelig at vi får bekreftet at dette er et miljøprosjekt. Det har vi fra kommunens side vært klare på, og det er prisverdig at de signalene er tatt på alvor.

Kristelig Folkeparti:
1. – Vi vil ha den mest mulig miljøvennlige løsningen med så lang tunnel som mulig, sier Torleiv Rognum. Selv deltok han ikke på møtet torsdag der planene ble lansert. Han er skuffet over at det ikke synes å være mulig å legge tilknytning til Røykenveien i tunnel.

2. – Når det gjelder fremdrift skal det på ingen måte stå på Askers politikere. Vi skal være en pådriver og ikke sinker i denne saken.

Askers Grønne Venner:
1. – Mest mulig tunnel. Tunnel gjennom Borgentoppen var ny og interessant. Viktig at vi står på for at planene kan knas og gjøres enda bedre, sier Kristin Bjelke.

2. – Vi har notert oss hva vegvesenet holder frem, og en slik tempoplan skal vi klare.

Fremskrittspartiet:
1.– Jeg understreker at vi er svært tidlig i prosessen. Men jeg har alltid vært, og er fortsatt, tilhenger av det alternativet som fjerner mest mulig av motorveibarrieren gjennom sentrum og vil derfor jobbe for mest mulig av E18 i tunnel, sier Ole Jacob Johansen.

2. – Ja

Venstre:
1. – Her var det mange alternativer og muligheter. I hovedtrekk vil vi gå for forslag som har mest mulig tunneler, sier Ingvild Tautra Vevatne. Det var interessant med forslaget om å lage tunnel gjennom Borgentoppen.

2. – Det er vi helt tydelig på at vi skal klare etter den planen vegvesenet har skissert.

Arbeiderpartiet:
1. Uten selv å ha vært til stede vil jeg bare si at vi i Ap antageligvis er mest for løsningen med tunnel under Borgentoppen, sier Ivar H. Kristensen.

2. – Det bør være vår ambisjon. Det er viktig at vi gjør det vi kan slik at det ikke er kommunal regulering som stopper fremdriften. Her må vi selvfølgelig få en vurdering fra rådmannen om hvilke utfordringer det foreslåtte trasévalget gir resultatmessig. Ambisjonen må være at vi ikke er den part som stopper fremdriften.

I Budstikkas papiravis lørdag kan du lese mer om E18-planene gjennom Asker.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.