Skip to main content

Her er «Maud» helt bak «Fram» utenfor Grønland

HISTORISK: «Maud» var på vei sørover mot sin nye tilværelse som museumsskip i Vollen, mens Hurtigrutens «Fram» hadde kurs nordover med gjester fra hele verden.

Historisk møte på vestkysten av Grønland mandag kveld: To polarskuter fra hver sin tid hilste på hverandre.

Bildene viser to legendariske polarskuter fra hver sin generasjon: Roald Amundsens «Maud», bygget ved Christian Jensens verft i Vollen i 1917 – og Hurtigrutens knapt 90 år yngre «Fram», et ekspedisjonsskip med såkalt høyere isklasse, spesialbygget ved det italienske Fincantieri-verftet i 2007.

På vei mot Vollen

Det spesielle møtet skjedde ved Itivdleq utenfor den grønlandske vestkysten. «Maud» var på vei sørover mot sin nye tilværelse som museumsskip i Vollen, mens «Fram» hadde kurs nordover med gjester fra hele verden.

HVER SIN KURS: Skip passerer hverandre ofte ubemerket om natten. Men i dette tilfellet fant de hverandre mens det ennå var lys kveld.

Polarskuta «Maud» ble spesialbygget for Roald Amundsens ekspedisjoner til Arktis. Etter å ha seilt i Nordøstpassajen 1918-1924 ble skipet solgt på tvangsauksjon, og sank senere i Cambridge Bay nord i Canada. I 2016 ble hun hevet etter 86 år under vann.

Sist lørdag, på selveste sankthansaften, startet slepet av den stolte damen. Går alt slik ekspedisjonsleder Jan Wanggaard og mannskapet hans håper, kan «Maud» være tilbake i Vollebukta lørdag 18. august.

«Fram» på ekspedisjonsseilinger

Ekspedisjonsskipet «Fram» er oppkalt etter polarskuta som ble brukt av både Roald Amundsen og Fridtjof Nansen. Den originale «Fram» ble bygget i 1892.

Den yngre «Fram» seilte sin jomfrutur i 2007 og har siden seilt ekspedisjonsseilinger verden rundt – fra Antarktis, Sør-Amerika og Karibien til Nordvestpassasjen, Grønland, Island, Svalbard og norskekysten.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.