Skip to main content

Her blir syklisten nesten meid ned

Sjur Dagestad krasjet på sykkel og fikk livet endret dramatisk. Denne uken holdt det på å gå galt igjen.

– Det er helt vanlig og slikt som skjer hver måned. Slike episoder skjer altfor ofte, sier Dagestad, som de siste månedene har syklet med et kamera fra Budstikka på sykkelen for å dokumentere hvordan det er å sykle på veiene i Asker og Bærum.

54-åringen pådro seg alvorlig hodetraume da han i august krasjet med en annen syklist der Sandviksveien krysser forbi i solvikbukta. Sjur kuttet svingen og var selv skyld i ulykken.

SE VIDEO: Her går det galt for Sjur

– En cm unna bilen

Etter å ha vært hundre prosent sykmeldt i nesten tre måneder begynte han å jobbe litt forsiktig i november. Og som vanlig sykler 54-åringen til og fra jobb på strekningen mellom Asker og Oslo. Onsdag denne uken holdt det imidlertid på å gå galt igjen. I Sandviksveien på Høvik vrengte en bil rett inn foran sykkelen for å ta inn en sidevei.

– Det skjedde veldig fort, men jeg gjetter på at jeg var millimeter unna bilen. Det forundret meg at jeg ikke kom borti bilen, sier Dagestad.

SE VIDEO I VINDUET OVER

LES OGSÅ: Farefull ferd i Asker og Bærum

Påkjørt av lastebil

Dagestad kan ramse opp flere episoder de siste månedene som kunne endt adskillig verre enn de gjorde.

– I april ble jeg påkjørt av en lastebil som kjørte tilsvarende forbi. Han traff meg i skulderen med hengeren og jeg ble klemt opp mot fortauskanten. Sjåføren stakk av, til tross for at han så det hele. Jeg syklet etter ham og ringte politiet. Vedkommende fikk tre prikker og 5.200 kroner i bot, sukker han, og fortsetter:

– I løpet av tre måneder filmet jeg 5–6 opptak hvor jeg må bråstoppe for biler som kjører ut foran meg. Det skjer litt for ofte, fastslår han.

LES OGSÅ: Her er det aller farligst å være syklist

– Klemt mellom veien og fortauet

Jobbsyklisten er imidlertid ikke overrasket over at syklister stadig utsettes for farlige situasjoner.

– Jeg har kjørt motorsykkel før, og da lærte jeg at man må kjøre for alle og regne med at de andre som kjører ikke ser deg. Forskjellen på sykkel og motorsykkel er at motorsykkelen ligger midt i veien, mens vi som er syklister sykler på siden av veien, ofte klemt mellom veien og fortauet. Du blir en mye svakere part, fastslår Dagestad.

– Selv når jeg sykler på en tydelig oppmerket sykkelvei, så kan jeg ikke ta det for gitt at det er trygt, legger han til.

LES OGSÅ: Sykkelbyen Asker uten egne sykkelveier

Overskudd og livskvalitet

På tross av de farlige situasjonene som han har blitt utsatt for, og ulykken som rammet hardt, har han ikke vurdert å la sykkelen stå.

– Egentlig ikke for det gir så veldig mye i form av overskudd og livskvalitet. Når jeg sykler kan jeg spise akkurat hva jeg vil og få på meg de buksene jeg ønsker, sier 54-åringen.

Likevel innrømmer han at hverdagen på langt nær er den samme som før ulykken i august.

– Når jeg er hjemme føler jeg meg veldig bra, men med en gang jeg begynner å jobbe blir det mye mer å forholde seg til. Og er jeg i butikken tar det ikke lang tid før jeg blir helt satt ut. Det er som å være fyllesyk uten alkohol. Gulvet begynner å gynge, avslutter han.

Les flere artikler