Skip to main content

Helsekost-trøbbel for duppeditt-kjeden Enklere Liv

TØFFE TIDER: Enklere Liv-gründer Sverre Steensen satser på Helsekost. Og opplever at konkurrenter reagerer sterkt.
TØFFE TIDER: Enklere Liv-gründer Sverre Steensen satser på Helsekost. Og opplever at konkurrenter reagerer sterkt.

Duppeditt-kjeden Enklere Liv skapt av Sverre Steensen i Asker er i hardt vær. Bakgrunnen er ny satsning på helsekost.

Det er Helsekostgigantene Sunkost og Life som nå truer sine leverandører med alvorlige konsekvenser dersom de leverer varer til butikkjeden Enklere Liv, skriver DN.

LES OGSÅ: Enklere Liv ansetter mellom 20 og 30 flere

LES OGSÅ: Vil konkurrere ut jule-fenalår og glassboller

Duppeditter og helsekost

Asker-mannen Sverre Steensen er gründeren bak Enklere Liv. Kjeden er først og fremst kjent for sine mange duppeditter, men nå er det helsekost det handler om.

LES OGSÅ: Enklere Liv-gründer: Endelig fikk jeg åpne i Asker

Om få uker lanserer kjeden «Enklere Liv» sin helsekostsatsning som heter «Spis sunt».

Dette har fått markedslederne i helsekostbransjen, Sunkost og Life, til å sende epost til sine leverandører om hvilke konsekvenser det vil få dersom de leverer varer til Enklere Liv.

Mener det kan skade

I en epost fra Life Europes svenske marektingdirektør Thomas Johansson sist fredag beskrives det på svensk at «et samarbeid som innebærer produktsalg til en kjede som Enklere Liv er å bidra til en kanalglidning som på en veldig alvorlig måte skader helsekostbransjen».

Det påpekes videre på svensk at: «Det er et faktum at Enklere Livs butikker i de aller fleste tilfeller finnes helt i nærheten av en Life-butikk, det vil si at her risikerer vi at det oppstår en direkte konkurranse som i dette tilfellet ikke tilfører noe i det hele tatt i markedet.»

Ingen tilbakemelding

Gunn Elisabeth Feidje er daglig leder i den norske delen av Life-kjeden og har videresendt eposten fra Johansson til konsernets norske leverandører. Hun sier at det for dem handler om hvor grensen går for å være helsekostfaghandel. På spørsmål fra DN rundt at leverandører skal føle seg truet av eposten, svarer hun at hun ikke har fått noen tilbakemelding på dette.

Administrerende direktør Erik Ringen Skjærstad i Enklere Liv sier han ikke ønsker å kommentere saken til DN.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.