Trusene hans er for vulgære for USA – men selger godt i Norge

SELGER STADIG MER: Anders Selvig savnet truser som satt bedre under fotballtreningen med vennene. Det ble starten på Comfyballs-trusene. I starten levde familien på konas kommunelønn, men nå har selskapet ekspandert og tjener penger.

SELGER STADIG MER: Anders Selvig savnet truser som satt bedre under fotballtreningen med vennene. Det ble starten på Comfyballs-trusene. I starten levde familien på konas kommunelønn, men nå har selskapet ekspandert og tjener penger. Foto:

Trusegründer Anders Selvig (44) sitt merke «Comfyballs» er for vulgært for USA, men salget har gått rett til værs i Norge.

DEL

«Comfyballs» heter trusene Rykkinn-mannen har utviklet.

Assosiasjonen med «balls» er for tøff kost for de amerikanske patentmyndighetene.

– Spesielt nok har vi faktisk fått varmerkebeskyttet dametruser med samme navn i USA, men det blir jo ikke helt det samme. Personlig synes jeg vel det er mer vulgært, mener Selvig.

LES OGSÅ: Vil ta ballegrep på trusemarkedet

Rett til værs i Norge

Han sitter likevel ikke på Kjørbokollen og gråter over manglende merkevarebeskyttelse i USA.

For i Norge går salget rett til værs. Selvig viser frem tall og statistikker som viser at det ble solgt 3.700 Comfyballs-truser i Norge i oppstartåret 2013. I fjor 2016 ble 53.000 solgt. Og i 2017 beregner han et salg på 115.000 truser.

– Og dette estimatet ser det allerede ut til at vi slår, sier han.

LES OGSÅ: Stanget hodet i veggen i USA

Nisjen er hemmeligheten

– Hadde du trodd dette skulle gå så bra?

– Jeg hadde forventet godt salg, men det er klart – ikke noe er bedre enn at utviklingen går riktig vei.

– Du har satset i en tøff bransje – tekstilbransjen. Hva tenker du om hvorfor du har lyktes her?

– Svaret er nisjen. Jeg har kort og godt satset i en nisje. Det spesielle her er jo måten disse trusene er sydd på, med innsydd elastikk i frontpanelet som holder «utstyret» bedre på plass, sier han.

Gründeren og produktet

Etter 14 år i samme bedrift sa Rykkinn-mannen Anders Selvig i 2012 opp sin finansjobb for å utvikle en ny type herretruse.

Han etablerte nettbutikk året etter.

Comfyballs selges i dag i forskjellige lengder og mange farger. Den siste stoffserien, kalt wood, inneholder spesielt nok tråder spunnet av cellulose fra østerriksk bøkefiber.

Comfyballs eies gjennom selskapet Tonic Brands AS. I 2015 var omsetningen på 4,2 millioner kroner, med et resultat før skatt på 878.000 kroner.

2016-regnskapet er ikke endelig klart men det ble i fjor solgt Comfyballs for i overkant av 11 millioner i Norge.

Kilder: Budstikka, Bizweb, Anders Selvig

Butikker og på nett

Etter først å ha produsert i Kina, produserer han nå i Tyrkia. Han sier dette gir bedre kontroll på de mange detaljene.

I overkant av 90 prosent av salget i Norge skjer via nettet, men et økende antall butikker har også spurt om å få selge trusene hans.

– Det har de primært gjort på eget initiativ. Totalt er det vel en 30-40 butikker som fører Comfyballs i Norge, opplyser Selvig.

Steen & Strøm var blant de første som tok kontakt, og siden har for eksempel Løplabbet-kjeden fått trusene i butikkene sine.

Han deltar også på den store sportsmessen ISPO i München i Tyskland i disse dager. Her er sportsforretninger og bransjefolk fra hele verden samlet.

– Jeg ser på dette som en stor mulighet til å nå ut til enda flere i sportsbransjen, sier han.

Gode muligheter fremover

Han ser for seg spennende muligheter fremover.

– Selv om vi må legge USA-satsingen litt på is på grunn av varemerketrøbbelet der, opplever vi å ha mer enn nok å gjøre i Europa, sier han.

Artikkeltags