Skip to main content

Gulrøtter har vist seg lønnsomt

ENERGIKILDER: Tilgjengelighet til hurtigladere vil være en gulrot i årene som kommer. Nå mener elbilforeningen at det er mulig å stille krav om to i bilen ofr å sikre kjøring i kollektivfeltene. FOTO: KARL BRAANAAS
ENERGIKILDER: Tilgjengelighet til hurtigladere vil være en gulrot i årene som kommer. Nå mener elbilforeningen at det er mulig å stille krav om to i bilen ofr å sikre kjøring i kollektivfeltene. FOTO: KARL BRAANAAS

Kom du deg til påskefjellet i år? Eller gjør du våronna på Sørlandet? Eller kanskje bruker du den fine påsketiden hjemme?

Valgmulighetene er mange – og vi bruker dem. Men mye er forutsigbart. For eksempel det faktum at påsketrafikk betyr køer, ventetid og forsinkelser. I år som i fjor og som året før.

Allikevel er både veier og vaner i forandring. Veiene fra Asker og Bærum til fjells og til Sørlandet er under oppgradering. Og betydelig bedre enn for noen få år siden. Men de største forandringene skjer med bilparken vår. Og mest i øyenfallende er antall elbiler på veiene i Asker og Bærum. Det er ikke mange verdensrekorder vi kan smykke oss med. Men én har Asker: Intet sted er tettheten av elbiler større.

Dette er en rekord å være stolt av. Morgendagens bilhold har allerede inntatt mange husholdninger i distriktet vårt. Det er en hyggelig dokumentasjon på at politiske målsettinger nås – og at de nås lettere – når man benytter gulrøtter og ikke gjennom tvang og regulering.

Norges Automobil-Forbund (NAF) presenterte tidligere i mars en landsdekkende undersøkelse som viste våre holdninger til elektriske biler. Den fortalte oss at hele 74 prosent av befolkningen ønsker at elbilfordelene skal bestå. Bare 12 prosent sa nei til forlengelse av privilegiene. Når det gjelder hvilke goder som omfattes som gulrøtter, kommer fritak for bompenger, lav årsavgift momsfritak høyt opp på listen.

Asker og Bærum er foregangskommuner. Det forplikter selvfølgelig. På overordnet nivå har kommunene er nullutslipps-visjon. Skal den nås, må kommunene tilrettelegge for elbilkjøring. Tilgjengelighet er viktig. Vi tror både Asker og Bærum tenker riktig og fremtidsrettet når de stiller tomt for hurtigladere til disposisjon. Resten må skje på kommersielle vilkår gjennom at strømleverandører stiller ladere til rådighet og bilistene betaler for å fylle batteriene. Ingen kan forvente at gulrøttene også inneholder gratis strøm.

Moderne elbiler har i dag en akseptabel rekkevidde. Men de fleste merkene er fortsatt mer en nærmiljø- og bybil, enn en hytte- og feriebil. Det vil forandre seg i årene som kommer. Med Tesla forflytter du deg 400 til 500 kilometer mellom oppladningene. Da nærmer vi oss rekkevidden på bensin- og dieseldrevne kjøretøyer.

Les flere meninger her

Om noen år vil du ikke høre påsketrafikken. Den vil skje lydløst, drevet frem av fornybar energi. Antagelig vil du heller ikke stampe i kø. Bilkjøringen vil skje med radarer og autopilot, og dermed vil også køene forsvinne. Vi er bare helt i begynnelsen av en transportrevolusjon.

Dette er Budstikkas lederartikkel lørdag 28. mars 2015.

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.