Skip to main content

Gründer-kamerater gjør butikk på gamle malerruller

GRÜNDERE: Fra venstre: Jens Braathen, Nathaniel Ayeh, Christian Stormdal Hexeberg og Eirik B. Stensrud.

Barndomskameratene fra Snarøya så seg lei på størknede maleruller. Nå vil de male sin fremtid lys med egenutviklet Petter Smart idé.

Eirik Brandt Stensrud (24) fra Snarøya skulle pusse opp leiligheten sin. Han opplevde det mange andre opplever. Malerullen størknet med gammel maling mellom hver «malingsøkt».

Noen løper da og kjøper ny malerull, med de kostnader det etter hvert betyr.

– Alternativet for å unngå nye kjøp har gjerne vært å knyte plastposer rundt. Jeg begynte å tenke om det fantes et alternativ, forklarer Stensrud.

Gammel drøm

Han snakket om problemstillingen sammen med sin barndomskamerat Christian Stormdal Hexeberg (24), også fra Snarøya. En gammel barndomsdrøm skulle med dette gå i oppfyllelse.

– Vi har helt fra barndommen av snakket om at det ville være spennende å skape vår egen bedrift. Nå så vi muligheten til å gjøre det, forklarer Christian.

LES OGSÅ: Jar-gutt er superselger som 18-åring

Maler-løsning

Ideen de utviklet er en beholder man kan putte maleruller i, som holder den lufttett slik at malingen ikke størkner.

Med seg på laget fikk de brødrene Jens (35) og Niels (31) Braathen fra Asker, samt Nathaniel Ayeh (22) fra Sarpsborg/Oslo.

Christian, Eirik, Niels og Jens har økonomiutdannelse fra henholdsvis Handelshøyskolen i Bergen, BI i Oslo, Universitetet i Agder og høyskolen i Bodø bak seg. Jens og Niels har allerede et eget profilfirma. Nathaniel har god erfaring fra salg bak seg, og erfaring som fotballspiller på elitenivå med hva det medfører av erfaring rundt betydning av lagspill og motivasjon.

– Vi kjenner hverandre og har god kjemi – det har stor betydning, påpeker Jens Braathen.

LES OGSÅ: Selger garnnøster med milliongevinst

Satser på proffene

Firmaet ProVinci AS ble etablert i februar 2015, men ideen har de arbeidet med i halvannet år.

Guttenes strategi har vært å satse på proffmarkedet. De kontaktet proffe malere og en gruppe av disse ble til et testpanel. Proffe malere i testpanel var en viktig referanse for å oppnå en samarbeidsavtale med malingsprodusenten Beckers Farge. Produktet lanseres om kort tid i alle ni Beckers proff utsalgssteder, som er fordelt over hele landet.

LES OGSÅ: Rapport stempler kvinnelige gründere som tapere

– I første omgang sikter vi inn mot proffmarkedet der proffe malere kjøper sitt utstyr, inkludert vårt produkt direkte fra Beckers.

– Vi har også fått god respons fra forbrukermarkedet, så på sikt håper vi å komme inn i de store kjedene som selger maleutstyr direkte til forbruker. Dette kan eksempelvis være Maxbo og Coop Obs.

Salg og fremdrift

De unge gründerne har installert seg på eget kontor i hovedstaden.

Før inntektene kommer, har de alle enten deltidsjobber eller studier. Men planen er absolutt å leve av forretningen om relativt kort tid.

I år har de allerede solgt 1200 enheter av sin lufttette oppbevaringsløsning.

– Første driftsår, som vi regner fra februar 2015, håper vi å omsette for én million kroner. Vi har større planer på sikt. Går dette som vi håper, tenker vi ikke bare å selge dette i Norge, men også i andre land. Vår plan er å ekspandere internasjonalt sammen med våre samarbeidspartnere. Vi holder i tillegg på å utvide produktsortimentet vårt.

Men rundt en million i omsetning innen 12 måneder fra oppstart er vårt første delmål, sier daglig leder Christian.

LES OGSÅ: Erfaring gir bedre odds

Finansiering

Foreløpig har guttene finansiert utviklingen i firmaet ProVinci ved hjelp av egne midler. De har ellers fått rådgivning, men ingen penger fra Innovasjon Norge.

– Skal vi klare å realisere videre planer rundt ekspansjon, vil vi trenge større midler fra investorer. Dette er noe vi jobber med, forklarer guttene.

De har stor tro på produktet sitt og legger ikke skjul på det:

– Vi mener dette har stort potensial, og det at vi har fått masse positive tilbakemeldinger fra proffe malere, mener vi beviser det, sier Christian.

LES OGSÅ: Karianne vant foran Vogue og Dior 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.