Skip to main content

Gjettum-gründer (25) tar nye hopp med sin hengekøye

SATSER FRA KØYA: Mikkel Haslum (25) fra Gjettum og hans medgründere har nå solgt sin hengekøye i 40 land.

Mikkel Haslum (25) fra Gjettum og de andre gründergutta som skal skape sitt levebrød av å selge hengekøyer, tar nå nye skritt ut i verden "fra køya".

Budstikka har tidligere skrevet om Amok Equipment og NTNU-studentene som har utviklet en hengekøye for villmarksliv og nordiske forhold.

Allerede før noen hadde sett hengekøyen fysisk hadde studentene klart å selge hengekøyen til flere ulike land.

En video hjalp veldig til på dette, mener de selv.

LES OGSÅ: Vilt køyesalg i 15 land

Til flere land

Nå er de i ferd med å ta satsingen et steg videre.

Fra 15 land i august 2014, er de nå oppe i så mye som 40 land, i all hovedsak gjennom nettsalg.

– Det er selvsagt utrolig bra at så mange liker det vi har utviklet, mener  Mikkel Haslum.

Hengekøyen har panoramautsikt, integrert myggnett, stolfunksjon og tak.

Haslum sier det er først og fremst villmarksentusiaster de når med sin hengekøye, men også flere andre som generelt er interessert i natur og friluftsliv.

LES OGSÅ: Billigkjede-gründer frykter ikke medlemsflukt

Reiser kapital

Og nå er Gjettum-gutten og de andre to i ferd med å reise kapital for ytterligere ekspansjon. Fra kun netthandel er det flere fysiske butikker som nå er målet.

– Nå er målet å nå ut i enda flere fysiske butikker. Vi er allerede inne i flere spesialforretninger i Norge, men ser at det er viktig også å ha produktet i fysiskebutikker, sier Haslum.

– I år 2016 ønsker vi å komme inn i en del større kjeder i Europa. Vi planlegger å delta på en stor utendørs- og villmarksmesse i Tyskland, og vil jobbe med kontakter der. USA blir så neste skritt, sier Haslum.

Han skriver selv en egen Masteroppgave om hvordan å reise kapital gjennom en spesiell metode kalt "Crowfunding". Det vil  være et av fokusområdene for å ta skrittet inn i USA.

LES OGSÅ: Gründer-kamerater gjør butikk på gamle malerruller

Reiser kapital

De har analysert sitt kapitalbehov.

– Vi har behov for rundt to millioner kroner. Vi har vært i kontakt med flere ulike Business Angels (investorer som satser på gründere), og har gode forhåpninger hva gjelder å klare å reise de nødvendige midlene, mener Haslum.

LES OGSÅ: Blommenholm-gründer med 1,3 milliarder i utbytte

Mot nye mål

I fjor klarte firmaet, selv om eierne fortsatt var studenter, å omsette for 3,5 millioner kroner.

– I 2016 håper vi å klare 5,5 millioner kroner og i 2017 satser vi på en fordobling av det, sier Haslum.

De to han jobber med er Jonas Haug (26) fra Fredrikstad og Steinar Bukve Witsø (28) fra Sogndal.

Vøyenenga-jenta Elin Kathrine Saunes har gått ut av selskapet og startet i en annen jobb.

LES OGSÅ: Konas død gjorde Petter (72) til grå gründer

Full satsing

Til nå har satsingen vært kombinert med studier, noe som ifølge Haslum har vært ekstremt hektisk.

Fra høsten av blir det kun firmaet det hele dreier seg om. Samme tid flyttes det fra Trondheim til Oslo.

– Det blir godt å kunne satse helt og fullt på dette, sier Haslum.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.