Skip to main content

Fulgte GPS-en blindt – det ble en dyr fornøyelse

Å følge GPS-en ble en dyr affære for en mor og en sønn fra Oslo. Her er UP i prat med de to.

Foto: KIM VAN DER LINDEN

Turen til Skeidar på Holmen ble i dyreste laget for en mor og en sønn fra Oslo.

De to var på vei for å hente noen varer de hadde kjøpt i møbelforretningen Skeidar på Holmen, torsdag kveld. Turen fra Oslo ble brukt godt ved at sønnen fikk øvelseskjørt, men etter å ha kjørt av ved Holmen og under motorveien, gikk det galt.

– Jeg fulgte GPS-en, og da den sa kjør til høyre, så gjorde jeg det, forteller sønnen, som ønsker å være anonym.

– Jeg fulgte dessverre ikke så nøye med akkurat da, sukker moren.

For veien til høyre førte ikke inn til Skeidar, men ut på E18 – i motgående kjørefelt.

– Jeg så plutselig at pilene pekte i motsatt retning, og da stoppet jeg og begynte å rygge, fortsetter sønnen.

5.500 kroner

Hendelsen gikk imidlertid ikke upåaktet hen. En UP-patrulje fra Drammen oppdaget det hele og tok seg en lang prat med de to.

– Bilen var på vei ut på motorveien, men det var en GPS-feil. De tok til høyre litt for tidlig, bekrefter Gulhaugen i Utrykningspolitiet, som legger til at de to ikke bare fikk servert noen alvorsord av politiet.

– De fikk et forenklet forelegg på 5.500 kroner, legger han til.

Tilbudt hjemkjøring

Like etter kunne mor og sønn endelig hente varene sine på Skeidars varelager. Den unge sjåføren forteller til Budstikka at politiet ga dem rabatt etter at de hadde forklart seg. Likevel ble totalprisen på handleturen litt i overkant av hva de hadde tenkt seg.

– Det er utrolig surt. Vi fikk tilbud om hjemkjøring for 1.200 kroner, men valgte å hente varene selv for å spare de pengene, avslutter han.

Feilkjøring på grunn av GPS er langt fra ikke noe nytt fenomen. For åtte måneder siden kjørte en lastebil seg fast på en kjerrevei i Lommedalen, og enda noen måneder tidligere fikk en lastebil trøbbel med vareleveringen til Gupu.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.