Skip to main content

Frykter at elbiler skal skape brannfeller

SPREDNINGSFARE: Vakthavende brannsjef Ole Åker fryktet en periode at samtlige 16 busser parkert på Bekkestua busstasjon ville ta fyr natt til mandag. Brannen ble oppdaget i en buss som sto til lading, men spredte seg til tre andre.

Brannsjef Ole Åker er betenkt over utfordringene den nye bil- og bussparken innebærer for brannvesenet.

LES OGSÅ: – Ikke større brannfare enn andre biler

Marerittet er brann i elbiler i innendørs garasjeanlegg.

Åker er fagleder brann ved Asker og Bærum brannvesen, og var vakthavende brannsjef under slukkearbeidet natt til mandag, der fire hybridbusser brant i bussgarasjen på Bekkestua.

– Det vi er bekymret for er ladestasjoner i parkeringsanlegg. Plasseringen der gjør det ekstra risikofylt og vanskelig på grunn av den lange inntrengningsveien i røyken, sier Åker.

I helgen ble det kjent at DNV GL (tidligere Veritas) på Høvik utvider antall elbilplasser med 100 i sitt nye, underjordiske parkeringshus. Åker kjenner ikke hvilke risikovurderinger DNV GL har gjort i den forbindelse. Men på generelt grunnlag er den erfarne brannmannen lite begeistret.

LES MER:

Fire busser totalskadet i brann

To ruter innstilt etter bussbrannen 

Spredningsfare

– En brann i en elbil medfører mye røyk. Hvis bilen tar fyr i en kjeller, har ikke røyken noe sted å gjøre av seg. Den blir i lokalet. Det gjør slukkearbeidet ekstra vanskelig. Bilbranner generelt utgjør en høy spredningsfare til nabobiler, sier Åker.

Han ser også utfordringer ved bilenes batteripakker.

– Vi snakker om høyspent- førende batterier som ved slukking krever store mengder vann. Ved andre hendelser, som kollisjoner, må vi være spesielt varsomme når deler av bilen kan være strømførende, sier brannsjef Ole Åker.

– Nå må det sies at elbiler og hybridbiler er ikke hyppigere utsatt for brann enn andre kjøretøy. Men problemet er at det finnes så mange ulike typer som krever forskjellig fremgangsmåte fra oss. Det er ulike typer brennstoff, elektromotorer, biogass og diesel i hybridene. Og vi vet ikke alltid hvor batteriene befinner seg i de varierende typene. Og de er dårlig merket, svarer Åker.

– Er dere forberedt på elbil-branner og ulykker?

– Vi har fokus på problemet, og det er en nasjonal, tverrfaglig arbeidsgruppe på gang for å lage en strategi på dette området for brannvesenet over hele landet, sier Åker.

Alle forskrifter fulgt

– Alle forskrifter er fulgt i vårt parkeringshus. Vi har to rømningsveier, brannvarslingsanlegg, sprinkleranlegg og brannporter. Har brannvesenet erfaringer som tilsier ytterligere tiltak, vil vi gjerne høre om dem, sier DNV GL-sjef Einar Tore Moe.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.