Skip to main content

Fra lørdag må elbilistene også betale i bomringen – men for mange andre blir det billigere

KJØRER HVER DAG: Christian O. Breivik bruker elbilen sin til jobb i Oslo hver dag. Noen ganger kjører han også egne barn, her sitter datteren Cornelia Maria Svendsen i forsetet, til skolen. Han har ikke så mye imot å begynne å betale for seg i bomringen. – Det er egentlig rettferdig, vi sliter jo på veien vi også, mener han.

Elbil-eier Christian O. Breivik (44) synes det er helt i orden at han nå må betale i bomringen.

– Det er helt fair at vi som kjører elbil også må betale bompenger. I hvert så lenge pengene går til å bygge veier, sier 44-åringen.

Hjemme på Nesøya har familien på fire to elbiler. Den første ble kjøpt inn for syv år siden, den andre i fjor. Begge de to voksne i familien jobber i hovedstaden.

– Aldri bensinbil igjen

– Det var flere grunner til at vi kjøpte elbil. Gratis passering i bomringen var én av grunnene, men ikke avgjørende, påpeker han.

Og legger til:

– Vi kommer aldri til å kjøpe noe annet enn elbil i fremtiden. Tiden med bensin- eller dieseldrevet bil er forbi for oss.

Fra og med lørdag vil det koste Breivik 24 kroner dagen, i rushtiden, å kjøre inn til jobben i Oslo. Velger han å kjøre utenom rush (se illustrasjon), halveres prisen.

For en elbilist som velger å kjøre tur/retur Oslo hver arbeidsdag i rushtiden, vil kostnaden ende på i overkant av 5.500 kroner i året.

– Det er for så vidt greit, men jeg synes bompenger er en helt feil måte å kreve inn disse pengene på. Etter min mening burde man funnet et mer kostnadseffektivt system, for eksempel over skatteseddelen eller som en engangsavgift i forbindelse med bilkjøp, mener Breivik.

52 nye bomstasjoner

Endringene som skjer i bompengestrukturen i Oslo og Akershus i morgen, er den største siden de første bomstasjonene ble satt opp for 29 år siden.

Det er i Oslo de største forandringene skjer, ved at det er satt opp 38 nye bomstasjoner på utsiden av Ring 2. Dessuten er det montert 14 nye stasjoner på kommunegrensene mellom Oslo og henholdsvis Follo og Romerike, lik det bomsnittet Bærum har hatt siden 2008.

Billigere utenom rushtiden

Nytt er også at ved bomstasjonene i Oslo blir det nå innkreving i begge retninger, men ikke ved kommunegrensen. Disse forandringene fører til at det blir noe billigere å kjøre tur/retur Oslo utenom rushtiden. Ganske mye billigere blir det for dem som skal kjøre gjennom Oslo til for eksempel Gardermoen.

For denne reisen er prisen tur/retur, for en bensindrevet bil i rushtiden, i dag kr 115,20. Førstkommende mandag er den sunket til 89,60 (se illustrasjon).

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.