Skip to main content

Fra gutterom til eget kontor

SATSER ORDENTLIG: Sindre Bjørnstad (19), Isak Førre Skogland (19) og Jan Fredrik Strandlie Breivik (18) startet med ungdomsbedrift på Sandvika videregående for to år siden. Nå er Mekom blitt aksjeselskap, og tenåringene har leid kontor midt i Oslo for å komme nærmere kundene sine.
SATSER ORDENTLIG: Sindre Bjørnstad (19), Isak Førre Skogland (19) og Jan Fredrik Strandlie Breivik (18) startet med ungdomsbedrift på Sandvika videregående for to år siden. Nå er Mekom blitt aksjeselskap, og tenåringene har leid kontor midt i Oslo for å komme nærmere kundene sine.

Om natten sover tenåringene hjemme på gutterommene sine. Om dagen driver de egen bedrift med kontor på Majorstua.

Sindre Bjørnstad (19) fra Øvre Båstad i Asker klemmer pasta på tannbørsten og børster tennene kjapt.

Vegg-i-vegg med baderommet ligger gutterommet, som er dekorert i grått og svart. Tre svarte flatskjermer fanger blikket – to til pc, en til tv. Sindre bruker dem ikke så mye lenger.

19-åringen rusler ned trappa, passerer innrammede svart-hvitt bilder av seg selv og søstrene og et ordtak i svart ramme: «Borte bra, hjemme best». Han passerer moren Anne Live (49) som skriver i meldingsboka til lillesøster Emilie Viktoria (13), klar til siste dag før høstferien.

Mor synes Sindre er blitt flink til å stå opp om morgenen.

– Jeg må ikke trekke ham opp lenger, roser hun.

Det måtte hun da han var elev.

– Litt mer motivert, kan du si, ler Sindre.

Ved døra tuller han seg inn i et kamelfarget skjerf, og går ut i den skrå morgensolen. Femti minutter senere sitter han ved skrivebordet sitt i kontorlokalet han, Isak Førre Skogland (19) fra

Jar og Jan Fredrik Strandlie Breivik (18) fra Snarøya leier midt i Majorstukrysset. 

Unge gründere er sjelden vare

Gutta i aksjeselskapet Mekom er sjelden vare. Bare fire aksjeselskap i Asker og Bærum eies helt eller mest av ungdom i alder til og med 19 år.

Mekom – som forresten ikke dukker opp på listen nå som gutta har kontor i hovedstaden – ble startet som ungdomsbedrift av seks elever på medielinja ved Sandvika videregående høsten 2011.

LES OGSÅ: Fleischer Couture selger sokker på The Thief

Gjennom å etablere, drive og avvikle en ungdomsbedrift skal elevene lære om entreprenørskap og forretningsdrift. Elevene må sette en idé ut i livet og forsøke å tjene penger på den.

Det siste er ofte vanskelig. Ungdomsbedriften Mekom, derimot, gikk med 70.000 i overskudd og begynte å nærme seg grensa for hva en slik bedrift har lov til å omsette. Produktet var alt fra nettsider til plakater og reklamefilmer.

De første kundene kom via bekjentskaper. Utestedet «Onkel Blaa» trengte nye sider. Butikken «Trygge Rom» like så.

Deretter gikk jungeltelegrafen.

Isak husker særlig en dag han satt og trippet i klasserommet etter å komme seg ut. Øvelsen var rollespill. Læreren spilte kunde. Elevene skulle liksom forhandle.

Rett etter skoletid dro Mekom-gjengen av gårde for å filme informasjonsfilmer om solariumsbruk for en ekte kunde, Statens strålevern.

Da det var på tide å avvikle ungdomsbedriften, valgte tre av gutta å videreføre i firmaet, nå som ordentlig aksjeselskap. Sindre og Isak var myndige allerede, og «med juridisk bistand» fra sønnen, fikk faren til Jan Fredrik stå oppført som eier, inntil han selv fylte 18 i desember.

Kundemøte

– Er det noen som har tatt møterommet? Jeg har booket det.

Inn ved siden av kinarestauranten i Majorstukrysset og opp fem etasjer til et kontorfellesskap med skråtak, vinduer som vender mot himmelen og felles møterom ligger hovedkvarteret til Mekom. Jan Fredrik nøler før han tar i den lukkede døra, men rommet bak er tomt. Isak og Sindre følger på. De tre kollegene setter seg på den ene siden av bordet.

Straks etter kommer tre menn på 30. Wagriss Yassin, Tore Frisholm og Fredrik Krafft er dagens kunde, eventbyrået Sketch.

– Fjellet var bra? konverserer Jan Fredrik.

– Fjellet var bra. Dere‘a? Mye jobb? svarer og spør Wagriss.

– Mye jobb, bekrefter Jan Fredrik.

Partnerne i Sketch har kontorer i samme lokale som Mekom. Tore la merke til gutta i andre enden av korridoren. Han likte det han så. Tenåringene fra Asker og Bærum jobbet sent og hardt.

Kunne de noe om søkemotoroptimalisering? Hadde de noen råd og vink?

Snart hadde Mekom skissert tre alternative anbud. Sketch valgte det dyreste – å la Mekom gjøre en fullstendig overhaling av siden deres.

Den som Tore egentlig syntes var ganske fin. Inntil han begynte å snakke med Isak, Jan Fredrik og Sindre.

– Gutta er litt mer oppdatert enn oss.

– Vår alder er en fordel

Akkurat det er gutta selv ikke i tvil om.

– Vår alder er en fordel. Vi er nytenkende og kreative. Vi følger med på trendene. Mange i bransjen er litt satt. Vi vil ikke lage noe som ikke er fremtidsrettet. Vi lagde responsivt design lenge før dette var vanlig, sier Jan Fredrik.

Det betyr at siden tilpasser seg bredden på skjermen, slik at siden automatisk tilpasser seg leserens plattform – mobil, brett eller pc-skjerm.

I tillegg tenker de alltid design først. Det betyr at Isak og Sindre designer, og så får Jan Fredrik «drittjobben» med å kode et skjelett som kan bære et pent ytre.

Isak fører ordet når skissen presenteres på storskjermen inne på møterommet. Han har beholdt den opprinnelige Sketch-logoen med det lille rosa kvadratet, og brodert videre på designet med dette elementet som rød, eller snarere knallrosa tråd.

– Er dette kanskje litt vel rosa? spør Fredrik Krafft.

– Jeg kan prøve å duse ned, sier Isak.

Så peker han ut flere bokser med kontaktinformasjon.

– Det er viktig å ha sånne typer bokser rundt om på siden. Du må minne leseren mange ganger per side om at de må ta kontakt med deg.

Kundene virker fornøyde. De begynner å drodle på nye ideer. Hva med en slags tidslinje til «Om oss»-siden?

– Jeg er veldig for en infographics eller hva det heter, sier Fredrik.

– Det heter det, sier Isak.

– Veldig bra gutta, avrunder Tore.

Så går de to firmaene tilbake til rommene sine.

Unge gründere er få og modige

– Gründere som kan utfordre det etablerte er viktig å få frem, sier kommunikasjonssjef i SIVA, Tone Sofie Aglen. Siva er «statens virkemiddel for tilretteleggende eierskap, nyskaping og næringsutvikling».

Også SIVA har merket at de unge gründerne er få. Det kan være en bieffekt av at det etablerte arbeidsmarkedet er godt og trygt i Norge.

– Nød lærer naken kvinne å spinne. Før eller siden må vi skape bedriftene vi skal leve av etter oljen, sier Aglen.

Nå som entreprenørskap har fått et sterkere fokus i skolen, blant annet gjennom ungdomsbedriftene, håper hun å se økning i de unges tall. Hun ønsker seg nemlig «en kultur hvor det er like naturlig å skape sin egen arbeidsplass, som å bli ansatt».

– Unge gründere er verdifulle fordi de står for nye tanker, nye ideer, en ny type kompetanse og nytt nettverk. De har andre ideer enn de godt voksne. Ofte er man mer kreativ når man er ung. Man har ikke satt seg i gjeld, hverken med studielån eller med hus og barn. Man kan satse. I 30-årene er man gjerne mer kontrollsøkende. Det ligger enorm læring i å skape sin egen arbeidsplass, og det sier mye om en person at han eller hun velger å gjøre noe slikt i så ung alder, fremfor det litt trygge alternativet som de fleste av oss velger.

Når tre tenåringer trår over dørstokken til nye kunder hender det at gutta kjenner de forundrede blikkene på seg.

– Jeg tror de opplever at vi er flinkere enn de først forventet, sier Sindre.

De ble født samme år som OL på Lillehammer ble arrangert – men de har vært «yrkesaktive» nesten helt siden OL i Aten. Jan Fredrik, for eksempel, designet sin første webside som 10-11-åring. Det var en portal for Harry Potter-fans, hvor medlemmer ble delt inn i hus, fikk poeng, gjorde lekser og liksom bodde på Galtvort. Isak og Sindre er også i stor grad selvlærte, selv om medielinja ga god opplæring blant annet i programpakken til Adobe.

De tre medeierne i Mekom er stolte av å ha befridd kunder for både fire og fem underleverandører av ulike webtjenester – tjenester de har kunnet legge inn på én enkelt faktura med avsenderadresse Valkyriegaten 15A.

Med fakturaen følger forresten den kjedeligste delen av å drive egen bedrift:

– Brønnøysund, sukker Sindre.

Men papirarbeid må til. Det lærte gründerne allerede da Mekom-navnet var fulgt av initialene «UB» for ungdomsbedrift, og ikke «AS» for aksjeselskap.

Arbeidserfaring gir selvkontroll

I tillegg til praktisk innsikt kan en tidlig smak på arbeidslivet gi gründerne i Mekom en psykologisk fordel fremfor jevnaldrende som har gått rett fra én skolebenk til en annen.

Professor emeritus Kjell Skogen fra Sandvika har nylig forsket på studenter som ble tatt opp i et ettårig talentutviklingsprogram i reklamebransjen. Hans konklusjon er at talent rett og slett ikke er nok til å lykkes i arbeidslivet.

– Prestasjoner er produktet av intelligens og selvkontroll. Intelligens, eller talent, er i stor grad medfødt, og dagens skolesystem er ikke egnet til å hjelpe våre unge til å bygge selvkontroll.

Dermed går vi glipp av mange gode prestasjoner.

Han mener norske utdanningsinstitusjoner er for gøyale, og at elevene som kommer ut gjennom dem er for dårlige til å motstå fristelser som film, Facebook og fest. Å forberede seg på arbeidslivet er å forberede seg på å ha det litt kjedelig.

– Skolen kan aldri bli så morsom som profesjonelle entertainere. Jeg er ganske overbevist over at selvkontroll er en variabel som er underprioritert i skolen. Hvis et foreldrepar spør meg «Hva er det viktigste vi kan gjøre for ungen vår», vil jeg svare «Prøv å hjelpe barnet til stadig å styrke sin selvkontroll. Til å holde ut og tåle litt smerte».

Reklamerekruttene Skogen studerte fra 2012–2013 hadde et «slitsomt og stressende år» i byrået Kitchen, som forventet hard arbeid. «De ga uttrykk for at det til tider hadde vært plagsomt, men ga også uttrykk for at det nok hadde vært en viktig del av årsaken til læring og utvikling.»

Deltager Christine Betten beskrev opplevelsen ganske enkelt i et intervju i DN:

– Vi har lært å gidde.

Jobber hele natta

Sindre, Isak og Jan Fredrik var russ med resten av avgangsklassen på Sandvika i mai. Nå er klassekameratene spredd for alle vinder. Noen har byttet ut læreren med en professor. Andre har fått en sersjant over seg, eller lyder kanskje kjøpmannens ordre.

Eierne av Mekom er sine egne sjefer.

– Hverandres sjefer. Vi passer på hverandre, retter Sindre.

– Mange av mine venner synes vi er så heldige, sier Isak.

De strever med å skaffe seg deltidsjobber. Isak selv har tidligere jobbet på Coop Mega på Bekkestua. Han trives bedre med ved tegnebrettet enn bak kjøttdisken.

– Folk kjøper våre ideer. Det er en spesiell følelse. Det er en selvtillitsboost, sier Isak.

– Jeg har alltid vært et konkurransemenneske. Det er gøy å lykkes, sier Sindre.

– Det føles godt å starte egen arbeidsplass. Å tjene 10.000 her føles mye mer verdt enn å tjene samme beløp på Rimi, sier Jan Fredrik.

– Men jeg tror ikke vennene våre forstår hvor mye arbeid vi legger ned. Vi tar på oss utrolig mye ansvar, og jobber hele tiden. Kunden stoler på oss. Vi starter tidlig og holder på til fire om morgenen om det trengs, sier Sindre.

Han har måttet ta en dupp eller to på sofaen som er altfor kort til å strekke seg helt ut. En natt satt alle tre på kontoret til klokken syv.

– Det er ikke en 100 prosents stilling. Det er 1000 prosent, pleier Jan Fredrik å si.

– Andre som driver egen bedrift sier det er mye jobb. Men vi får mye tilbake. Dette er mye mer givende, sier Isak.

– Vi skal studere, vi også. Men vi gjør dette et par år istedenfor å jobbe i butikk, sier Jan Fredrik.

Jan Fredrik vet allerede hvor han vil – på handelshøyskole enten i Bergen eller København. Isak og Sindre tar det som det kommer og konsentrerer seg om jobben enn så lenge.

– Det blir studier. Så jeg har en trygghet. Men vi skal uansett ikke legge ned firmaet, sier Isak. Kanskje vil de hyre noen til å drive bedriften videre mens de selv studerer.

De er allerede i gang med å ansette en ny person, og har blant annet sondert blant tidligere klassekamerater på Sandvika videregående. Intervjurunden starter i neste uke.

I august nådde gjengen nemlig en milepæl: De tok ut sin første lønning. Ikke nok til å flytte ut av gutterommene helt ennå. Men en skål kunne de tre kollegene i teorien ha unnet seg, nå som alle er myndige.

– Vi snakket om å ta en lønningspils, men det ble ikke noe av, sier Jan Fredrik.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.