– Staten må på banen på Fornebu

ØREMERKER: Høyre og nestleder Jan Tore Sanner skulle helst sett at det ble satt av penger spesielt til Fornebubanen.

ØREMERKER: Høyre og nestleder Jan Tore Sanner skulle helst sett at det ble satt av penger spesielt til Fornebubanen.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Dersom Høyre hadde fått det som de ville ble det satt av øremerkede ressurser til Fornebubanen på statsbudsjettet.

DEL

– Staten kan ikke løpe fra ansvaret sitt på Fornebu. I Høyres alternative budsjett setter vi av øremerkede midler til bygging av Fornebubanen, sier Høyres nestleder Jan Tore Sanner.

Partiet skulle også helst sett at arbeidet med E18 vestover gikk fortere. Løsningen på det, mener Høyre, er å lage E18-utbyggingen til et OPS-prosjekt (Offentlig-privat-samarbeid).

Hva mener du? Si din mening!

– Raskere med private

Sanner og Høyre mener et samarbeid med private utbyggere vil gå raskere, være mer effektivt og dessuten billigere.

I sitt alternative budsjett har Høyre satt av 200 millioner til OPS-prosjekter. E18 vil være en av dem.

I tillegg skulle Høyre helst sett av staten var mer på banen på Fornebu. Høyre mener løsningen ville være å øremerke penger til tre bybaneprosjekter i Norge: i Bergen og Stavanger og Fornebubanen.

De tar imidlertid ikke hensyn til trasévalg, og vil heller ikke presisere kostnadene.

– Det er ikke vår oppgave å ta stilling til hvilken trasé man skal velge. Vi er opptatt av at det settes av penger til prosjektet. Fornebubanen trenger et statlig engasjement. Det vil bidra til å få fortgang på prosjektet.

Kollektivløsning

Sanner mener staten stakk av forrige gang prosjektet gikk i stå.

– Etter at flertallet i fylkestinget snudde i saken ble staten også borte. Men Staten kan ikke fortsette å si ja til mer næringsliv på Fornebu uten å ta ansvar for kollektivløsningen, mener Sanner.

Les flere lokalnyheter fra Fornebu her

Artikkeltags