Håndverker krevde rush-betalt

FORBRUKERRÅDET: – Avtal fast pris for oppdraget. Bruk skriftlig kontrakt når du kjøper håndverkertjenester. Avtal klart og tydelig hva som skal utføres. Mange konflikter unngås når viktige forhold er avklart på forhånd, sier regiondirektør Linette Heiberg i Forbrukerrådet.

FORBRUKERRÅDET: – Avtal fast pris for oppdraget. Bruk skriftlig kontrakt når du kjøper håndverkertjenester. Avtal klart og tydelig hva som skal utføres. Mange konflikter unngås når viktige forhold er avklart på forhånd, sier regiondirektør Linette Heiberg i Forbrukerrådet.

Artikkelen er over 2 år gammel

Bravida krevde betaling for å stå i kø i morgenrushet på vei til en jobb i Bærum. Forbrukerrådet anbefaler klar avtale i forkant.

DEL

Det var i slutten av november Bravidas avdeling i Asker hadde en jobb med å montere en liten vifte på et bad i Bærum.

Kunden som bestilte jobben reagerte kraftig og klaget på regningen på over 4.000 kroner da det sto i fakturaen at han måtte betale for at elektrikeren hadde stått i kø i halvannen time. Kunden hevdet at selve monteringen ikke tok mer enn en halv time.

Etter klagen sendte Bravida ny faktura, denne gang uten kjøretiden til og fra arbeidsstedet.

LES OGSÅ: Klager sjelden til Forbrukerrådet

Forbrukerrådet: – Får mange slike klager

– Forbrukerrådet behandler mange klager av denne typen hvor det oppstår uenighet om beløp som skal betales etter utførte håndverkertjenester. Vårt råd er å inngå klare skriftlige avtaler før arbeidene utføres, her må det komme frem hvilket arbeid som skal utføres og hva arbeidet koster når alt er inkludert, også kjøring til og fra arbeidsstedet, sier regiondirektør Linette Heiberg i Forbrukerrådet til Budstikka.

Hun ønsker ikke å uttale seg konkret om viftemonteringen til Bravida, men kan på generelt grunnlag si:

– Hvis det ikke inngås en skriftlig avtale eller kontrakt om fastpris for oppdraget før arbeidene utføres kan det være lurt med et bindende prisoverslag. Da blir total regningen mer forutsigbar for forbrukeren, sier Heiberg.

LES MER: Cresco gir deg gebyr på kredittkort hvis du ikke bruker det

– Avtal fast pris

– Hva er det viktigste du må gjøre for å sikre deg når du inngår avtale med en håndverker?

– Avtal fast pris for oppdraget. Bruk skriftlig kontrakt når du kjøper håndverkertjenester. Avtal klart og tydelig hva som skal utføres. Mange konflikter unngås når viktige forhold er avklart på forhånd. Husk også å få ned på papiret om det gjøres endringer underveis i oppdraget, både hvilke endringer og til hva det koster, sier Heiberg.

KØ: Hvem skal betale for tiden det tar å vente?

KØ: Hvem skal betale for tiden det tar å vente? Foto:

– Kan en håndverker kreve betaling når vedkommende står i kø?

– Etter håndverkertjenesteloven er forbruker forpliktet til å betale for det som er avtalt. Er det avtalt fastpris for oppdraget eller det er gitt et bindende prisoverslag, vil slike forhold ikke være relevant for den prisen som skal betales.

– En misforståelse

– Vi brukte nok mer enn en halv time på montering av viften og vi fakturerte ikke kunden for to timer med kjøring. Trolig har det vært manglende kommunikasjon mellom kunden og oss i forkant av jobben. På grunn av en misforståelse trodde kunden at vi hadde kontor i Bærum, det er årsaken til at vi har slettet deler av regningen, sier avdelingsleder Martin Andersen hos Bravidas avdeling Asker.

– Men på fakturaen kunden klaget på står det oppført at arbeidene tok en halv time og at kjøringen tok to timer. Er det vanlig at deres kunder må betale full timebetaling når dere står i kø til og fra arbeidsstedet?

– Fordi kunden ønsket en spesifikk vifte, så gjennomførte montøren vår en samtale med kunden i forkant av oppdraget, deretter undersøkte han hvor vi kunne få tak i denne og bestilte den levert til vår kontoradresse. Samtalen med kunden, søk etter leverandør og bestilling av viften tok en halv time som er spesifisert på timeliste og belastet kunden, forklarer Andersen.

LES OGSÅ: Klage på Vinderen Rens & Skjorteservice avvist av Forbrukerrådet

– Fakturer ikke for kø

– Når det gjelder køen så er det ikke normalt at vi fakturerer det. I dette tilfellet så ble det brukt rundt 50 min inne hos kunden. Det tar ca. 20 min fra vår kontoradresse og til kunden, så ved normal kjøring uten noe kø blir det til sammen ca. 40 min kjøring. Da gjenstår det 30 min som i dette tilfellet er skrevet på timelisten og som kan ha kommet av kø, forteller Martin Andersen hos Bravida, som sier at firmaet gjør det de kan for å yte god service og være rettferdige når oppdrag utføres.

– Dessverre så er det slik at det kan oppstå tilfeller hvor noen føler at de blir behandlet urettferdig. Da behandler vi klagen på en rettferdig måte og gjør vårt ytterste for at kunden skal bli fornøyd.

– Jeg vil legge til at vi ordnet opp i denne saken med kunden, før vi visste at det skulle bli en artikkel rundt dette. Kunden svarte oss opp med ”Takk”.

– Vanligvis har vi klare avtaler med våre kunder for hva de skal betale. På grunn av misforståelser i denne saken trakk vi deler av regningen, blant annet kjøretiden til og fra arbeidsstedet. Jeg må si at vi veldig sjeldent får klager på våre regninger, sier Andersen.

Artikkeltags