Skip to main content

Følges av 81.800 på Vine

FORBEREDELSER: Uten redigeringsmuligheter, må bakgrunnsmusikken spilles av under opptak.

Ulrik Edh Hasselgård (13) har gjort stor suksess med morsomme videosnutter på nettet. Over 81.800 personer ser videoene han legger ut.

Å fortelle en historie på syv sekunder er ikke bare bare - men Bærums-gutten Ulrik Edh Hasselgård (13) later til å ha knekt koden.

Det siste året har han publisert morsomme videosnutter gjennom videodelingstjenesten Vine, som gir brukerne mulighet til å ta opp og dele klipp med denne begrensningen - og gjort stor suksess med det.

Det som startet med en video av en venninne som ble skremt av en bil er nå blitt til nøye gjennomtenkte ideer som settes ut i livet, og sees av Ulriks for øyeblikket 81.831 følgere på Vine  et tall som stadig øker.

LES OGSÅ: – Jenter er mer aktive på Face

Føler ikke noe press

– Det er veldig morsomt at folk vil følge meg, og liker det jeg legger ut, smiler 13-åringen.

Og selv med en stor gruppe tilhengere, føler han ikke noe press rundt å legge ut videoer. 

– Jeg legger ut videoer med jevne mellomrom, og har ofte mange ideer. Om jeg ikke har lagt ut noe på en stund, begynner folk gjerne å lure litt, men det er for det meste gøy, sier han.

LES OGSÅ: Råder til restriksjoner

Ber foreldre politianmelde nettmobbing

En egen Vine-kultur

Å fremstille hverdagen på en morsom måte, og lage små sketsjer ut av situasjoner folk kan kjenne seg igjen i, er Ulriks oppskrift på en morsom «vine».

– Og så må den spilles inn bra, med lydeffekter og godt skuespill, legger han til.

Ekspert på sosiale medier ved BI, Cecilie Staude, mener en forståelse av hvordan det bestemte sosiale mediet fungerer for å bruke det best mulig.

– Vi deler stadig mer bilder og videoer, og særlig de yngre tar i bruk flere ulike kanaler for å dele dem. Da er det også viktig å forstå de ulike kulturene for å kunne bruke dem godt, sier hun.

Vine har et ungt publikum, og er preget av humor - noe som virker å passe Ulrik bra. Og nå som sommeren er over, kommer det trolig også flere "vines" fremover.

– Jeg pleier å ha litt idétørke noen ganger, men når jeg starter på skolen igjen strømmer alltid ideene på, smiler 13-åringen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.