Skip to main content

Flertall for å prioritere Asker-pendlere

SAMMEN: De fikk flertall for å prioritere Askers pendlere; Ole Jacob Johansen (Frp), varaordfører Per Anders Owren (H) og ordfører Lene Conradi (H).
SAMMEN: De fikk flertall for å prioritere Askers pendlere; Ole Jacob Johansen (Frp), varaordfører Per Anders Owren (H) og ordfører Lene Conradi (H).

– Forslaget om å innføre restriksjoner for å få Buskerud-pendlere bort fra parkeringsplassene i Asker løser ingen ting.

Det poengterte Ivar H. Kristensen (Ap) i formannskapet og gikk sammen med Ingvild Tautra Vevatne (V) kraftig til angrep på Høyre og Frps løsning om å innføre betaling på pendlerparkeringen for folk som ikke bor i Asker og la askerbøringer parkere gratis.

– De som bor sør for oss skal også på jobb i Oslo. Utfordringene må løses ved å bygge innfartsparkeringsplasser lenger ut og sette inn matebuss til Asker stasjon, sa Kristensen. Han la frem forslag om at rådmannen får i oppdrag å gå i dialog med kommuner sør for Asker, kollektivselskapene og fylkeskommunene for å få realisert dette.

Forslaget ble bifalt av de andre.

LES OGSÅ:

Lei av utredninger

Men samtidig ble det flertall, mot Ap og Venstres tre stemmer, for posisjonens forslag om å innføre en testperiode på inntil et år med innbyggeroblat.

– Nå kreves det mer enn utredninger. Vi har ventet lenge nok. Nå er det på tide å være konkret, sa Ole Jacob Johansen (Frp).

Rådmannen må nå gå i dialog med Jernbaneverket for å få til en slik ordning. Men lykkes ikke dette vil Asker likevel gjennomføre dette på sine egne plasser for innfartsparkering. Det uttalte ordfører Lene Conradi, varaordfører Per Anders Owren og Frps gruppeleder Ole Jacob Johansen til budstikka tirsdag.

– Oblatordning for Askers egne innbyggere er en veldig kortsiktig løsning og er altfor lite overveid. Det vil ikke hindre antall biler på veiene. Matebuss vestfra er det som må til for å løse problemet, sa Ingvild Tautra Vevatne (V).

Da Aps Kristensen ga uttrykk for at tiltaket med oblater for askerbøringer er vel sært overfor pendlere fra andre kommuner, slo Ole Jacob Johansen tilbake:

– Jeg er faktisk folkevalgt i Asker for å ivareta mine velgeres interesser. Dette ivaretar jeg tydeligvis bedre enn Kristensen.

Bussen må frem

Ordfører Lene Conradi understreket at hun ikke har gledet seg til å lansere forslaget som hun forsto kunne virke provoserende, men mente at de ikke lenger kan vente på regionale tiltak.

– Trafikken inn mot Asker sentrum stenger for bussene. De må raskere frem. Dette tiltaket kan være med på å bedre fremkommeligheten, sa hun.

Ordner biffen selv

Jernbaneverket vil ikke uttale seg vedtaket fra Asker før de får en henvendelse.

– Men det jeg kan si er at vi ikke kan utstede spesielle oblater for Askers beboere. Dette vil være teknisk komplisert og Datatilsynet må inn i bildet. Vi vet ikke hvor de som får parkeringsoblater er hjemmehørende. Bare at de faktisk har en godkjent periode billett. Når vi utsteder oblater samkjøres dette med NSBs systemer og vi får da bar oppgitt om de har gyldig billett eller ikke, sier kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket.

Men dette problemet vil Asker løse med å benytte avfallskortet til Yggeset avfallspark som skal legges i frontruten sammen med pendlerbeviset til Jernbaneverket. Avfallskortet utstedes til Askers innbyggere.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.