Flere spor gir flere togavganger
Enda flere tog kan rulle inn på skinnene mellom Asker og Lysaker.
Holder Jernbaneverkets siste planer kan Sandvika stasjon bli utvidet fra fire til seks spor og Asker stasjon få vendespor. Det betyr at lokaltogen kan ha avganger hvert 10. minutt.
En ekspertgruppe fra Jernbaneverket har i to år jobbet med et prosjekt de kaller «Rutemodell 2027». Oppgaven har vært å utrede transportbehov og ut fra det foreslå nye togtilbud og nye infrastrukturtiltak som gir stor nytte for samfunnet.
LES OGSÅ: Nå sprenges jernbanenettet - kan ta lang tid før det blir nye avganger
Glede på perrongen
Filip Aune (16) fra Røyken har tatt toget til Sandvika for å møte kjæresten Madeleine Åbyholm fra Haslum. Nå skal de ta Spikkestadtoget hjem til ham.
– Det er bra hvis toget går oftere. Hvis man er forsinket og mister et tog, så slipper man å vente så lenge på neste, sier Filip.
Netta Ring fra Oslo har vært og shoppet i Sandvika, hun synes også oftere avganger vil være fint.
– Og hvis billettene ble billigere, vil det bli enda bedre, sier hun.
LES MER: Sandvika – ny stasjon på Bergensbanen
Etterspørsel og tilbud
– Rutemodellen er et samspill mellom etterspørsel, togtilbud og infrastruktur, forteller delprosjektlederne Therese Katharina Skåtun og Christian Knittler, til Jernbanemagasinet.
De anbefaler timinuttersavganger fra alle lokale stasjoner mellom Asker, Lillestrøm og Ski hvor togene i dag stopper hvert kvarter eller hver halve time.
Det betyr at stasjonene Blommenholm, Høvik og Stabekk, hvor lokaltogene i dag går hvert 15. minutt, vil få flere avganger.
– Her i Sandvika må vi utvide fra fire til seks spor, sier delprosjektlederne Therese Katharina Skåtun og Christian Knittler.
Også flytogreisende kan få et bedre tilbud ved at det innføres timinuttersintervall mellom Oslo Lufthavn og Lysaker. Det innebærer en økning fra fire til seks avganger i timen fra Nationaltheatret, Skøyen og Lysaker.
Med dette vil langt flere togpassasjer i østlandsområdet oppleve at det «alltid går et tog», og det kan blir enklere å bytte mellom tog og andre kollektive transportmidler.
LES OGSÅ: Nytt signalanlegg sviktet etter 14 dager
Ser på Ringeriksbanen
Mens rutemodellprosjektet har pågått, er det kommet politiske signaler om at Ringeriksbanen bør stå ferdig sammen med flere andre InterCity-baner i 2024.
– Vi har tilrettelagt for halvtimesintervall mellom Moss og Lysaker som kan utvides til Hønefoss når Ringeriksbanen åpnes, opplyser Knittler til Jernbanemagasinet.