Sjøpromille straffes lavere enn fyllekjøring med bil

PROMILLEJAKT: Politiet i Asker og Bærum har tatt 14 med promille på ute fjorden i år, i fjor var antallet 6. I Norge er grensen 0,8 promille for førere av fritids- og småbåter. Hvis man forårsaker en ulykke og er synlig beruset, kan man bli straffeforfulgt selv om promillen er under 0,8.

PROMILLEJAKT: Politiet i Asker og Bærum har tatt 14 med promille på ute fjorden i år, i fjor var antallet 6. I Norge er grensen 0,8 promille for førere av fritids- og småbåter. Hvis man forårsaker en ulykke og er synlig beruset, kan man bli straffeforfulgt selv om promillen er under 0,8. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Står du til rors og fyllekjører med båt er sjansen stor for at du flyter unna med mindre straff enn hvis du sitter bak rattet i bil.

DEL

En sen lørdagskveld i juni cruiset en kar i 40-årene rundt i Oslo havn i en 17 fots motorbåt med 60 hestekrefter bak på hekken. Havnepolitiet stoppet mannen etter mistanke om fyllekjøring. Han hadde en promille på 1,54.

LES OGSÅ: Tredobling av fulle båtførere

Nå er han nylig dømt i Asker og Bærum tingrett til en bot på 5.000 kroner og en betinget fengselsstraff på 18 dager. Han får heller ikke lov til å føre fritidsbåt i en periode på ett år.

Grensa for lovlig promille til sjøs er satt til 0,8. På veien er promillegrensen 0,2.

Tidligere i år ble en 22-åringen fra Bærum dømt til 36 dagers ubetinget fengsel for å ha kjørt bil med 1,62 i promille. Han fikk også en bot på 5.000 kroner og tap av førerretten for alltid.

LES OGSÅ: Båtfører tatt for promillekjøring – to ganger

– Mindre fare på sjøen

– Hovedgrunnen til at strafferammen for å fyllekjøre på sjøen med båt er lavere enn med bil på veien er skadepotensialet. På sjøen er det langt mindre enn på veien. I en båt utsetter du deg selv og de om bord for 90 prosent av risikoen, mens du på veien utsetter andre for langt høyere risiko, sier advokat Nils E. Tangedal hos Båtadvokaten som er fast juridisk rådgiver for Kongelig Norsk Båtforbunds medlemmer.

LES OGSÅ: Bærums-mann dundret rett på land

– Hvis du kjører rundt i en 20 fots tresnekke i seks knop sier det seg selv at det utgjør en langt mindre fare enn i en bil.

– En annen årsak til at straffenivået er lavere på sjøen er ofte avviket mellom promillegrensen. På land er den 0,2 mens den på sjøen er 0,8. Blir du stoppet med samme promille på sjø og land er det relative avviket større på land, sier Tangedal.

- Promillegrensen bør være den samme

Han sier også at det er streng straff for å føre båt med promille.

– Det kommer an på skadeomfanget. Hvis du fører en båt med promille og noen kommer til skadet vil det kunne bli en strengere straff, sier Tangedal og viser til følgende eksempler.

– En person med 1,64 i promille i en hurtiggående båt fikk en bot på 10.000 kroner og en betinget dom på 18 dager, men en annen person, med 1,7 i promille fikk en ubetinget dom på 21 dager. Årsaken til ubetinget fengsel i det siste eksempelet er at der ble en person skadet, forteller Tangedal.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen liker ikke at promilledømte på sjøen slipper lettere fra oppgjøret i retten enn de som blir promilledømt på veiene.

– Promillegrensen bør være den samme på vann som på land, har Akselsen sagt til NRK.

LES OGSÅ: Båtfører blåste rødt etter fyllekjøring på sjøen

Artikkeltags