Skip to main content

Finn på noe nytt, eller dø

NYSKAPING MÅ TIL: Mange yrkesaktive i Asker og Bærum har deltatt i kurs og fagsamlinger med innovasjon som tema, de siste årene. Det å jobbe frem helt nye løsninger, er blitt en daglig oppgave i de fleste bransjer. I dag skriver Budstikka om vinnere innen sine felt, på side 4–5.¿Foto: Scanpix
NYSKAPING MÅ TIL: Mange yrkesaktive i Asker og Bærum har deltatt i kurs og fagsamlinger med innovasjon som tema, de siste årene. Det å jobbe frem helt nye løsninger, er blitt en daglig oppgave i de fleste bransjer. I dag skriver Budstikka om vinnere innen sine felt, på side 4–5.¿Foto: Scanpix

Jeg vil tippe at mange arbeidstagere og næringslivsledere bosatt i Asker og Bærum begynner å få et litt anstrengt – eller smått ironisk – forhold til ordet «innovasjon».

«Vi må skape innovasjonskultur» har nå i flere år vært arbeidslivets mantra – det alle sjefer og innleide foredragsholdere snakker om.

I samtlige bransjer predikes det på samlinger og fagdager om hvordan man skaper miljøer der de ansatte har trygghet, frihet og de ideelle rammer for nyskapning. Å innovere betyr i disse sammenhengene å finne en helt ny måte å gjøre noe på, som gir relevant verdi for kunden.

For samstemte

Når alle snakker om det samme, samtidig, og kappes om å overgå hverandre med fine presentasjoner og siste nytt fra forskning, popper det gjerne frem en ironiker i mange kloke hoder. Det er noe med at menighetskoret kan bli for samstemt, uten at man nødvendigvis alltid kan se at keiseren virkelig har klær på seg.

Jeg har selv vært på en samling med innovasjon på dagsordenen, denne uken.

Og det er moro og inspirerende.

Men når vi skal omsette til handling, gjelder det å sette seg høye mål – uten å bli svevende.

- Folkelige

Da gjelder det at vi faktisk evner å være folkelige mer enn «flinke» – det vil si at vi selv må ha kjent på problemstillingene i levd liv, for å ha reell innsikt om et behov vi kan dekke i et marked.

Og så må vi evne å sette denne innsikten sammen med en helt annen og uprøvd mulighet som dukker opp i form av en idé, riktig timing eller teknisk løsning.

Før jeg overtok som redaktør i Budstikka, var jobben min å lede arbeidet med å skape nye produksjonssystemer for VG, og å lage en ny «verden» for digital betalingsjournalistikk, sammen med ulike typer fagfolk.

Fordi jeg hadde innsikt i journalisters og redaktørers behov, kunne jeg ønsketenke sammen med dyktige utviklere og jobbe frem en ny løsning. Og fordi like barn kanskje leker best – men ikke innoverer – var det tverrfaglig kompetanse og samarbeid som også gjorde VG+ til en stadig mer vellykket, digital magasinopplevelse.

Nye tekniske muligheter

Lignende prosesser har mange av dere som leser dette vært med på. Prosjektarbeid på tvers av faggrupper begår mye god innovasjon i foretak og organisasjoner.

Det ligger i menneskets natur å søke seg videre. Forbedre.

Nye behov følger med nye generasjoner kunder, nye vaner, nye tekniske muligheter og nye måter å leve og konsumere på.

Nasjonale prøver

I Budstikka var vi i høst tilfreds med måten vi for første gang klarte å tilgjengeliggjøre resultatene av seks år med nasjonale prøver i grunnskolen, for foreldre som ønsket å vite hvordan det står til på barnas skole og i kommunen som helhet.

På 37 sekunder, kunne en far eller mor få dyp innsikt i hva resultatene avdekket, i form av såkalt interaksjonsdesign styrt av leseren selv.

Vi tror også at Budstikkas enkle tjeneste «Promilleloggen» vil bli stadig bedre etter hvert som den økende datamengden gir oss som bor her dyp innsikt i hvem som fyllekjører, når, hvor og med hvor høy promille. Det kan ligge en viss påvirkningsmulighet overfor beslutningstagere i det å synliggjøre en utvikling som daglig setter dem vi er glad i i overhengende fare – en form for makt på vegne av innbyggerne som en engasjert lokalavis må være rede til å fremvise.

Gründer-kåring

Med andre ord: selv om vi noen ganger blir inspirert og andre ganger henfaller til å himle litt med øynene (på innsiden) over store ord på talerstolene, er det grunnleggende moro å være så heldig å få lov å jobbe med å finne frem til noe nytt. Folk i Asker og Bærum har generelt høyere utdannelse enn snittet, generelt høy trivsel i arbeidslivet og god opplevd livskvalitet.

Derfor er det fint å få presentere vinnerne av Asker og Bærums gründer-kåring, der etablerere i våre kommuner nå er premiert for sin konkrete nyskapning. La deg inspirere av hvordan vinneren foredlet innsikten sin til forretning, og se hvordan han arbeider nå.
Ha en god helg, fulgt av en fin arbeidsuke!

Mvh

Kjersti Sortland

Ansvarlig redaktør i Budstikka

 

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.