Skip to main content

Får kjempebot etter påstått avlytting

Datatilsynet har varslet at Teletopia-gründer Robert Hercz kan få en kjempebot på grunn av flere kritikkverdige forhold.
Datatilsynet har varslet at Teletopia-gründer Robert Hercz kan få en kjempebot på grunn av flere kritikkverdige forhold.

Datatilsynet mener telegründer Robert Hercz har krenket ansattes grunnleggende rettigheter.

Datatilsynet har varslet Teletopia-gründer Robert Hercz om et overtredelsesgebyr på 200.000 kroner. Bakgrunnen er at tilsynet mener Lysaker-baserte Teletopia Gruppen har "krenket grunnleggende rettigheter som personopplysningsloven tillegger den enkelte".

Det er Dagens Næringsliv (DN) som skriver dette fredag.

I mars skrev Budstikka at Datailsynets foreløpige rapport kritiserte Teletopia og i særdeleshet Hercz for angivelig å ha gjort lydopptak av telefonsamtaler, møter med ansatte og samarbeidspartnere, ulovlig lagring av ansattes eposter og ulovlig kameraovervåkning i bedriftens lokaler uten å ha informert de ansatte.

Det er disse punktene Hercz og hans teleselskap nå kan bli tvunget til å punge ut for.

– Vi ser en rekke ulike typer brudd, blant annet er ikke avtaler på plass, kameraer er plassert flere steder, det er brukt lydopptak, og det er ikke gitt god nok informasjon til de ansatte, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet til Dagens Næringsliv.

Mener å kunne dokumentere

Hercz selv tilbakeviser kritikken og mener han har alt på det rene.

– Datatilsynet tar feil i sine påstander, og det vil jeg kunne dokumentere med materiale jeg sitter på, sier Hercz til Budstikka fredag ettermiddag.

Også da Budstikka intervjuet telegründeren i mars, sto han knallhardt på at Datatilsynets påstander ikke holder vann.

– Jeg kan dokumentere at mye av det Datatilsynet har skrevet i rapporten beviselig ikke er riktig gjennom et tretimers lydopptak av inspeksjonen. Datatilsynet skriver også om noe jeg skal ha sagt, som jeg ikke har sagt, sa Robert Hercz til Budstikka den gang.

Les flere økonomi-nyheter.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.