Skip to main content

Etnisk interiørmote fra uthuset til Europa

– Jeg elsker håndverk, men er ikke så flink til å gjøre det selv. Hagearbeid er mer min greie, sier Anna Wagner Norseng (50).

Anna Wagner Norseng (50) startet med salg av etniske kurver fra uthuset. Nå vil hun utvide Anouska til Europa.

– Jeg falt pladask for noen helt spesielle kurver på en reise til Madagaskar. Da bestemte jeg meg for at jeg hadde lyst til å importere, forklarer hun.

Asker-kvinnen «flyttet» kontoret inn i uthuset hjemme på Nesøya, og hadde lager samme sted. I begynnelsen gjorde hun alt selv. Norseng forteller at hun førte regnskap, pakket varer og kjørte de ut til kundene selv.

– Lille Ola var akkurat kommet til verden og var med i baksetet mens jeg leverte kurver til kundene. Han og smokken, smiler hun.

Én ble til to

Etter hvert som bedriften vokste seg større føltes hjemmekontoret og lageret i uthuset stadig mindre. Gründeren bestemte seg for å leie kontor et annet sted. Det var slik hun møtte Cathrine Kaald, og det ble starten på Anouska slik det er i dag.

De to har nå vært kollegaer i åtte år, og har det fortsatt like gøy på jobb.

– Cathrine er min høyre og venstre hånd, og høyre og venstre bein, smiler Norseng, mens hun sitter i Anouskas lokaler på Holmen Slipp.

LES OGSÅ: Ingrids cupcakeeventyr

Rommet fungerer som «show room» og kontor i ett. Overalt er det gamle møbler, buddha-hoder, smykker, vesker og klær.

– Jeg tør engang ikke si hvor mange varer vi har her. Og i hvert fall ikke hvor mange vi har i butikken, humrer Norseng.

– «Anouska» er et indisk kjælenavn for Anna. Jeg synes det passet fint som navn på bedriften jeg skulle starte. I tillegg er det navnet på en indisk designer og sitarspiller som jeg beundrer, Anouska Shankar, forklarer Norseng.

Drar til India

I dag er hun daglig leder for Anouska, som både har egen butikk på CC Vest og leverer til andre butikker. I tillegg har hun sitt eget klesmerke, «Love Shack». Klærne har en særegen bohemstil som treffer alle aldersgrupper. Designet står hun selv og designer Irina Wessel for.

LES OGSÅ: Putefest i sofaen

To ganger i året reiser hun til India for å besøke grossister og finne leverandører for klær og smykker. Norseng er opptatt av å ha et trofast forhold til sine leverandører.

– Tekstilene trykkes etter eldgammel blokktrykkestil, og jeg har hatt den samme leverandøren i flere år nå. Det blir et slags tillitsforhold. Jeg vet hva jeg får, og han kan være sikker på at han får nok oppdrag, forklarer hun.

Norseng legger til at de små møtene med mennesker på reisene hennes lærer henne mye. Hun er imponert over hvilken kunnskap de har om håndverket deres. Mange av varene du finner i Anouskas butikk finnes det kun ett eksemplar av.

Vil utenlands

Nå er neste drøm å utvide til Europa. Hun har lenge forsøkt å få utenlandske butikker til å kjøpe varene hennes, men har til nå blitt stoppet av dyre tollgrenser. Gründeren leker derfor med tanken om å ansette en ny daglig leder, som kan føre Anouska utenlands. Selv har hun lyst til å fortsette som kreativ leder.

– Det er det jeg synes er aller morsomst, smiler Norseng.

Les flere nyheter fra Budstikka

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.