Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Ernæringsfysiolog: Viktig å vite hva du gjør

SPISER GRØNT: Ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør spiser gjerne grønt, som her med datteren Sofie. Men ikke bare det.

Les deg opp før du tar en vegansk måned. Det råder ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør fra Undelstad.

– Du kan ikke bare spise den samme maten som resten av familien, og kutte ut fugl, kjøtt og fisk. Da risikerer du mangelsykdommer, sier Mejlbo Sundfør.

Lørdag skrev Budstikka om Aleksandra Kaskow (16), som i hele mars kun skal leve på plantevekster. I likhet med flere hundre andre.

Ernæringsfysiologen fra Undelstad tror det blir utfordrende for Kaskow og hennes likesinnede å få i seg alle næringsstoffene kroppen trenger.

– Både ut fra et miljø- og helseperspektiv er det gunstig at man spiser mer planter og mindre animalsk. Men det er krevende å få i seg alt kroppen trenger, særlig for en kropp i vekst, sier Mejlbo Sundfør.

Fare for vitaminmangel

Hun sikter spesielt til vitaminene B12 og D, som det nærmest er umulig å få i seg kun via plantekost. Men også jern.

I tillegg er det vanskelig å få i seg nok kalsium.

– Kalsium finnes i mørkegrønne grønnsaker. Men skal du ha i deg like mye kalsium som du får i en halv liter melk, må du spise tre brokkolihoder, sier Mejlbo Sundfør, som legger til at mandler er en annen kilde som er rik på kalsium.

Ernæringsfysiologen anbefaler dem som kun spiser plantevekster å ta kosttilskudd for å få i seg alle vitaminer kroppen trenger.

LES OGSÅ: Sa ha det til halvfabrikata, sukker og gluten

Trenger nok proteiner

Det siste Mejlbo Sundfør mener test-veganer må være oppmerksomme på, er at de får i seg nok proteiner.

Både fullkornprodukter og belgvekster har noe proteiner. Men skal kroppen klare å nyttiggjøre seg disse, trenger man påfyll av alle de essensielle aminosyrene. Derfor er det viktig at plantekosten settes sammen på rett måte.

– I melk, egg og kjøtt finnes alle disse aminosyrene. Dersom man er vegetarianer og bruker melk og egg, er det ikke så utfordrende å få i seg nok, sier Mejlbo Sundfør.

Krevende å passe på

Ernæringsfysiologen oppfordrer alle veganer in spe til å lese seg opp om kosthold. Kanskje forhøre seg med fastlegen, dersom denne har kunnskap om kosthold.

Skal man bare teste veganisme i en måned, er Mejlbo Sundfør overbevist om at man fint unngår mangelsykdommer.

– Jeg vil ikke fraråde noen å prøve å leve vegansk. Men jeg vil heller anbefale en mellomting. Kanskje kan man starte med å spise vegansk to ganger i uken. Da får man helseeffekten av mer grønt, samtidig som man er sikker på at man får i seg alt kroppen trenger, sier Mejlbo Sundfør.

Les flere artikler