Skip to main content

– En liten gründers store drøm

OVERVELDET: Toril Thorp (50) med Hippi Grace-vesken, som fikk en kanonstart denne uken da kronprinsesse Victoria ble avbildet med den. Her i verkstedet på Haslum.

Da Kronprinsesse Victoria ble avbildet med Hosle-designeren Toril Thorps veske på armen, tok det helt av.

– Jeg ble helt.... ja, altså. Det ble vill jubel! Tenk, lille meg og flotte Victoria. Det er jo nesten uvirkelig, sier Toril Thorp (50).

Hun er nettopp kommet hjem fra Spania, der hun har vært på gründertreff, besøkt familiebedriften som produserer for henne, og ja: Det ble endel cava da de fikk vite om veske-oppslaget i svenske Expressen.

SE HVORDAN TORIL REAGERTE DA HUN FIKK NYHETEN HER (EKSTERN LENKE)

Jobber døgnet rundt

Det var i forrige uke i Nederland at Kronprinsesse Victoria dukket opp med den mørkeblå skinnvesken fra Hippi Grace, signert Toril Thorp fra Hosle.

Siden da har det gått i ett for den selvlærte designeren. Samme kveld hadde hun 2000 nye bestillinger i nettbutikken. Telefonen ringte i ett kjør. Det siste døgnet har ikke Toril gjort annet enn å pakke og sende bestillinger til Israel, Sverige, Australia og Norge.

Nå står Toril i en låve på Haslum, der hun deler kontorplass med flere andre gründere, og kjenner litt på følelsen av suksess.

LES OGSÅ: Ikke alle tør satse som Bernard (22)

Ville ikke falle av lasset

Det er nemlig bare noen år siden hun bestemte seg for å slutte som markedsdirektør i DnB for å satse på vesker. Tidligere har Toril jobbet for store og kjente merkevarer som Toro, Jordan og Coop,

– Jeg visste litt om å bygge en merkevare, men jeg så også utviklingen i markedet og hvordan den nye økonomien fikk et stadig bedre fotfeste. Jeg ville være med videre, og ikke falle av lasset, sier Toril.

Sendte veske til Victoria

I dag baserer hun store deler av markedsføringen sin på sosiale medier og en-til-en kommunikasjon.

– Det er en ny verden vi lever i, på mange måter. I dagens medieverden finnes for eksempel ingen geografiske skiller, sier Toril, som henvender seg til kundene på instagram og facebook.

Vesken til Victora sendte hun som gave.

– Jeg har sansen for henne. Hun er dyktig og flott. Men jeg kunne jo bare drømme om at hun ville bruke den, sier Toril, som ikke vil røpe hvilke andre som har fått en Hippi Grace-veske i posten.

– Det er noen få til, sier Toril.

Viktig å synes

Å la kjente mennesker fronte en merkevare er ikke et ukjent fenomen.

Heidi Nesbakken fra Nesøya står bak HiD-jewellery, eksklusive smykker i edelstener. Hun bruker instagram flittig til å markedsføre seg og deler gjerne bilder av kjendiser som bruker smykkene hennes.

– For et lite gründerfirma uten ressurser til tradisjonell markedsføring er det alfa omega, sier Nesbakken.

LES OGSÅ: Designer smykker for kongelige og kjendiser

I fjor la hun ut flere bilder fra bryllupet til John Arne Riise, der det også kom frem at det var hun som hadde designet bryllupsringene.

Heidi Nesbakken (t.h) designer smkker for kongelige og kjendiser.

– Hver gang kjente mennesker bruker smykkene mine får jeg nye kunder, sier Nesbakken.

Alle ville ha frynsekjole

Også Norges største kjendisdesigner, Tina Steffenakk Hermansen fra Vøyenenga, merker pågangen når hennes kreasjoner blir brukt av en kjendis.

– Det er viktig fordi det gir oss en mulighet til å vise frem produktene våre og nå ut til flere, sier hun.

 

– Husker du den første kjendisen som hadde på seg en av kjolene dine – og hva det betød for merkevaren TSH?

– Jeg husker mitt første cover i Norge på magasinet Henne. Da hadde supermodellen Carmen Hillestad på seg en av våre kjoler. Det var utrolig gøy, ga anerkjennelse og mye oppmerksomhet fra dag én, sier Hermansen.

For noen år siden opplevde designeren det samme som Toril Thorp gjør nå.

– Jeg husker ikke hvem, men en kjendis ble avbildet i min hvite frynsekjole. Den skulle plutselig alle ha, sier Hermansen.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.