Skip to main content

En gang var Dinamo nær Stabæk. Nå er det Enga for alle penga

GRÜNDER: Ingebrigt Steen Jensen (63) og andre Stabæk-tilhengere startet kommunikasjonsfirmaet Dinamo. Nå jobber firmaet for Vålerenga.

Kommunikasjonsfirmaet Dinamo ble startet av Stabæk-tilhengere og var deleid av Stabæk. Nå har Dinamo inngått partneravtale med erkerivalen Vålerenga.

– Dette viser at Dinamo nå drives av mennesker med rare fotballpreferanser og har havnet i et lite uføre, sier Dinamo-gründer Ingebrigt Steen Jensen (63) med et skjevt smil. Stabæk-entusiasten er for lengst ute av selskapet, i likhet med medgründerne Jan Økern, Knut Harlem, Ottar Samuelsen og Bjarne Wollmann – solide Stabæk-navn alle sammen.

Da Dinamo Norge ble startet i 1996/97, var selskapet eid 75 prosent av de ansatte og 25 prosent av Stabæk Fotball. Byrået opplevde raskt stor suksess og var på det meste 300 ansatte – hvorav mange var viktige bidragsytere til Stabæks storhetstid.

LES OGSÅ: Spilleren Ingebrigt Steen Jensen bladde opp én million kroner for

Bill Clinton

Selskapet hentet Bill Clinton til Norge i 2001, og den mest kjente historien er fra oppstarten: Ingebrigt Steen Jensen skulle gjøre en reklamekampanje for Norsk Tipping om PC-tipping, og som en test satte han opp en kupong på 9.096 rekker. Den gikk inn med 954.000 kroner, en svært stor sum i 1997.

«Dinamo var et kulturmirakel, en syngende, rituell og ideologisk indianerstamme med en indre glød som strålte hver dag i seks-syv år. I 2003 sa vi nei til et børsnotert norsk selskap som ville kjøpe oss for nesten tre hundre millioner kroner.» forteller Steen Jensen i sin bok «Steen i glasshus» fra 2016.

Utpå 2000-tallet gikk det meste av Dinamo over styr etter flere store tapsprosjekter, staben ble kuttet og gründerne forsvant ut.

Høf podcast her: Spilleren Ingebrigt Steen Jensen bladde opp én million kroner for

Steen Jensen skriver i boken at hovedårsaken var «stormannsgalskap» – ikke minst hos ham selv – og at han og Jan Økern «var blendet av mange år med sammenhengende suksess, både i Stabæk og Dinamo.».

Nå har Dinamo nådd det mange Stabæk-tilhengere vil se som et bunnpunkt. Selskapet har gått inn som samarbeidspartner med erkerivalen Vålerenga Fotball.

Vålerenga opplyser på sin hjemmeside at Dinamo skal styrke klubbens kommunikasjonsarbeid. Klubbens markedsansvarlig Jens August Dalsegg uttaler at «dette er utvilsomt en bra match».

– Utenkelig

– Dette er vel som en spillerovergang mellom Barcelona og Real Madrid eller som å selge arvesølvet og kunne neppe skjedd i din tid, Ingebrigt Steen Jensen?

– Det ville vært helt utenkelig.

– Ble du varslet på forhånd om at Dinamo nå er et Vålerenga-selskap?

– Nei. Og dette må vi bare ta med et humoristisk glimt i øyet. Vi får håpe og tro at dette ikke gjør Vålerenga bedre og ikke Dinamo dårligere. Men: Samarbeidet kan bidra til å gi Vålerenga en tydeligere identitet. For den typiske Vålerenga-stilen er blitt mer og mer borte, klubben er blitt vanligere og som alle andre, sier Steen Jensen i et stikk til erkerivalen.

Lite fotballinteressert

Ifølge Dinamos administrerende direktør Hølje Tefre er det slik at Vålerenga «deler mange av de samme verdiene som vi i Dinamo». Han ser ikke noe problem med selskapets «overgangssak»:

– Nå er vi i Oslo, og det er vel bare et par ansatte igjen fra tiden med Stabæk. For oss handler om dette om å gi et frivillig bidrag til en klubb i vårt miljø, spesielt til damefotballen. Dette er et feelgoodprosjekt.

– Steen Jensen sier dette viser at Dinamo nå drives av mennesker med "rare fotballpreferanser"?

– Jeg bor i Oslo, og sånn sett er Vålerenga nærmere enn Stabæk. Men selv er jeg bare sånn passe interessert i fotball.

Les flere artikler