Skip to main content

Elever slo et slag for Lego

TIL TOPPS: Lindis Abrahamsen t.v. og Charlotte Hauge vant merkevarekonkurransen med ideen Lego Utopia. FOTO: KIM VAN DER LINDEN
TIL TOPPS: Lindis Abrahamsen t.v. og Charlotte Hauge vant merkevarekonkurransen med ideen Lego Utopia. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

Lindis Abrahamsen og Charlotte Hauge har aldri lekt med Lego. Likevel fikk de reklamefolkene hos Dinamo til å trekke frem superlativene for sin Lego-idé.

Neste år feirer de populære danske byggeklossene 50 år i Norge. Mandag presenterte tredjeklassinger på Stabekk videregående skole sine ideer til merkevarebygging av Lego for reklamefolkene hos Dinamo.

Av de totalt åtte gruppene var det gruppen bestående av Lindis Abrahamsen og Charlotte Hauge som gikk til topps.

– Det var kjempegøy, utbryter Lindis Abrahamsen, som innrømmer at ingen av dem har noe erfaring med byggeklossene.

– Jeg har aldri hatt noe forhold til Lego. Vi måtte gjøre litt research hos familiemedlemmer, sier Abrahamsen, mens Charlotte Hauge nikker bekreftende.

Byggverk i 3D

Lego Utopia handler om å kunne digitalisere egne byggverk til datamaskinen i 3D. På den måten kan man dele det man har bygget med venner via datamaskinen.

– Vi har valgt å kombinere de originale byggeklossene med det tekniske. På den måten kan man være en del av hverandres lek, fortsetter Abrahamsen.

– Jeg satt med en følelse av at de enten ville elske ideen eller ikke like den i det hele tatt. Det vil være ganske utfordrende å få det til teknologisk, men vi hadde tro på prosjektet, sier Charlotte Hauge, som understreker at de selv ikke sitter med den tekniske løsningen som må til.

LES OGSÅ: Elever får 50.000 til Lego-kjøp

 – Unikt samarbeid  

Hvert år deltar elevene som tar faget markedsføring og ledelse på Stabekk videregående skole i merkevarekonkurransen, hvor de får i oppdrag av Dinamo å komme med ideer til merkevarebygging for et produkt eller en tjeneste.

– Det er gøy å få komme ut av klasserommet og få en profesjonell vurdering av arbeidet man har gjort, sier Hauge.

– Dette er et unikt samarbeid. Den muligheten elevene får her får man ikke på høyskolen en gang. Dette er læring på høyt nivå, sier fagansvarlig Christine Waagaard Lucas på Stabekk videregående skole.

LES OGSÅ: Legoverden på Fornebu

– Imponert over nivået

Legoparade, apper og byggekonkurranse på TV var blant forslagene som kom frem under elevenes presentasjoner. Håvard Windstad, Pål Drage og Henrik Sæther i Dinamo satt i panelet, som til slutt kåret de tre beste forslagene.

– Jeg er veldig imponert over nivået. Elevene var veldig gode selgere og presenterte sitt forslag på en trygg og god måte. Sammenlignet med oss på den alderen, så holder de et meget høyt nivå. For oss er dette påfyll av energi, sier Windstad, som likevel har litt å utsette på elevenes presentasjoner.

– Det skorter litt på evnen til å velge bort elementer og satse på en god idé, slår han fast.

Lego har valgt nettopp Dinamo reklamebyrå når de nå skal forberede feiringen av sitt 50-års-jubileum i Norge. Om det kommer elementer fra elevenes forslag i den endelige kampanjen for byggeklossene gjenstår å se.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.