Elever må la enhjulingen stå igjen hjemme
Rektor ved Ramstad skole i Bærum har innført forbud mot elektrisk enhjulinger i skolegården.
På hjemmesiden til ungdomsskolen står det at «dersom elever kommer kjørende med airwheel til eller på skolen før fylte 16 år vil disse bli inndratt på kontoret og foresatte må hente denne ved anledning».
– Vi forholder oss til informasjon gitt av politiet der det står at denne typen kjøretøy har 16-års grense, sier rektor Siv Børven Moberg.
LES OGSÅ: Politiet: – Har ikke vært noe problem
Airwheel ble lansert i Norge i juni i fjor, men det var først i vår at salget «tok av», ifølge daglig leder hos Airwheel Norge, Sveinung Kristiansen.
– Bare i juni år solgte vi rundt 100 stykker i uka, sier han.
Hipt og kult med airwheel
Rektor Moberg forteller at det var noen elever som kom med enhjuling til første skoledag på mandag, men at elever og foreldre denne uken ble informert om at dette ikke er lov.
Det er kun elever over 16 år, som etter avtale med sine foreldre, kan bruke kjøretøyet til og fra skolens grense.
Rektoren forteller at skolen først ble oppmerksom på den trillende trenden i vår.
– Da var det jo ganske nytt og hipt å eie en slik, og vi erfarte at de ble brukt både i skolegården og i gangene hos oss. Det er selvfølgelig helt uakseptabelt, sier Moberg.
LES OGSÅ:
Bytter ut sykkelen med enhjuling
Politiet advarer: 16-års aldersgrense på enhjuling
Rektorer i bærumsskolen som Budstikka har vært i kontakt med er tydelige på at de forholder seg til politiets informasjon rundt bruken av det motoriserte kjøretøyet. Flere av dem la også ut denne på sine hjemmesider i våres.
Håper på regelendring
Sveinung Kristiansen tror at det bare er i Asker og Bærum at politiet håndhever aldersgrensen for bruk av kjøretøyet.
– For å være helt ærlig synes jeg det er noe tull. Når det er sagt forholder vi oss selvfølgelig til politiets regler, men de ble nok i utgangspunktet laget for den litt større og kraftigere Segway, tror Kristiansen.
Han sier at han «håper og tror på en endring av regelverket ganske snart».
Ifølge Kristiansen er både sykkel og skateboard langt mer trafikkfarlig enn airwheel, som aldri vil oppnå mer enn 16 kilometer i timen.
– Får du så «stor» fart vil airwheelen bremse av seg selv. I nedoverbakker, for eksempel, vil det aldri kunne gå fortere enn det, mens en vanlig sykkel vil få mye større fart, sier han.