Skip to main content

Elevene klager oftest på gymkarakteren

FÅ KLAGER: Solvang-rektor Harald Skjønsberg mener at elevene klager lite på standpunktkarakterene.

Det er vanskeligst å begrunne karakterene i kroppsøving og i praktiske og estetiske fag, mener rektor. Derfor er listen for å klage også lavest der.

Av 39 klager på standpunktkarakterer ved ungdomsskolene i Asker og Bærum forrige skoleår, kom syv i kroppsøving, seks i mat og helse-faget og seks i praktiske og estetiske fag. Ingen klaget på karakteren i matematikk. Det er en helt naturlig fordeling, mener Solvang-rektor Harald Skjønsberg.

– Matematikk er veldig konkret. Det er vanskeligere for lærerne i praktiske og estetiske fag, og i kroppsøving er det ekstra vanskelig for der teller også innsats. Våre lærere er gode til å vurdere, men det er i disse fagene også et subjektivt element som gjør listen for å klage lavere, mener han.

Har du fått med den fenne? Klager på karakterer til ingen nytte: – Hele greia blir parodisk

Synes de får få klager

På Solvang ble det klaget på fire standpunktkarakterer forrige skoleår, tre av dem i kroppsøving. Solvang og Landøya var i fjor skolene i Asker som fikk flest klager med fire hver, mens Ramstad tronet øverst i Bærum med fem klager, viser en oversikt fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus, som er klageinstans.

 

GYM: Karakten i gym, eller kroppsøving, er den det oftest klages på.

Solvang-rektoren mener i utgangspunktet det er få klager.

– Vi setter cirka 1300 standpunktkarakterer hvert år og får fire klager. Det er lite, sier han.

LEST DENNE? Jentene knuser guttene på skolen: – For mange gutter på bånn

Saken fortsetter under grafikken.

 

– Enormt antall kompetansemål

Nesten alle klagene fører til at Fylkesmannen opphever karakteren og krever en ny vurdering, men få karakterer endres. De fleste opphevelsene kommer fordi karaktervurderingene ikke har vært brede nok.

– I samfunnsfag, hvor jeg underviser, skal elevene vurderes etter et enormt antall kompetansemål, men det er umulig å undervise i alle. Og vi blir felt fordi vi ikke har nok bredde i vurderingen. Det vil bli bedre med nye læreplaner, tror han.

Kunnskapsdepartementet har varslet at det skal bli færre mål og mer prioritering av stoff i fagene i grunnskolen.

– Det er ingen regel at vi aldri endrer karakter, det må vi vurdere fra sak til sak, legger han til.

SJEKK OM DIN SKOLE ER PÅ LISTEN: Disse skolene i Asker og Bærum er på karaktertoppen

Les flere artikler