Skip to main content

E18-køen tapper næringslivet

KOSTER: – Den anslåtte årlige kostnaden for kø og forsinkelse for godstransporten på E18 i dag er på mellom 670 og 1.000 millioner kroner, viser en ny rapport. FOTO: KARL BRAANAAS

Over en 20 års periode vil de akkumulerte kostnadene for næringslivet nærme seg 30 milliarder kroner om lite gjøres med dagens E18.

Dette fremgår av en rapport konsulentselskapet Pöyry la frem i Bærum rådhus tirsdag morgen. Rapporten er bestilt av Asker kommune.

Køen på E18 koster næringslivet milliarder av kroner i året. Rapporten viser at den anslåtte årlige kostnaden for kø og forsinkelse for godstransporten på E18 i dag er på mellom 670 og 1.000 millioner kroner. Tallet vil øke til 2.050 millioner kroner i 2030 om ikke strekningen utbedres betydelig.

Følgekostnader


Næringsdrivende som er intervjuet i arbeidet med rapporten beskriver E18 som «flaskehals nummer én i Oslo og Norge».

Kø og forsinkelser innebærer store følgekostnader i transport- og logistikkjeden og kostbare ulemper for vareeierne som opplever at godset kommer forsinket frem til sitt bestemmelsessted.

Å ta hensyn til disse følgekostnadene, og kostnadene for vareeierne, innebærer betydelig høyere kostnadsanslag enn hva som til nå har vært vanlig å inkludere i samfunnsøkonomiske analyser av transportprosjekter.

Uten vesentlige investeringer på strekningen vil køproblemene forsterke seg kraftig.

Pöyry fremholder at en utbygging av E18-traseen mellom Oslo og Asker bør sees på og gjennomføres som ett prosjekt, og ikke stykkevis og delt, for best mulig løsning for næringslivet.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.