Skip to main content

Disse sykkellyktene kan være farlige i trafikken

TRAFIKKFARLIG: Flere advarer mot å bruke sterke sykkellys i grafikken, lyset blender og kan skape trafikkfarlige situasjoner. FOTO: KARL BRAANAAS

Sykkellykter som lyser syv ganger så kraftig som billamper blender trafikanter og kan være til fare i trafikken.

– Jeg er selv ganske sjenert av sterkt lys på sykler når jeg hver dag sykler til og fra jobb og blir blendet, det kan være farlig. Det er ikke behov for sterke lykter på gang og sykkelveier. De er ment for bruk i skogen, sier Jan Henrik Andresen som er leder i Syklistenes Landsforening Asker og Bærum.

Andresen forteller at det også er mange som har montert lyktene på hjelmen.

LES OGSÅ:

– Det er ikke forskriftsmessig og det fører til at lykten lyser rett i øynene på dem som kommer imot. Blir du blendet har du ikke mulighet til å se andre syklister som kommer imot.

Han mener sportsbutikkene som selger lyktene bør gjøre brukeren oppmerksom på problemet.

– Men dette er først og fremst syklistens ansvar, sier Andresen som selv har en liten blinkende lykt foran på styret.

Enkelte lykter er det mulig å se på en kilometers avstand.

Det er mulig å få kjøpt lys med en styrke opp mot 7.000 lumen til en billig penge. Vanlige på biler er 1.000 og 1.500 lumen.

– En del av lyktene har en ekstrem lyskilde og dette er et nytt problem på veiene. Vi som sykkelklubb ønsker å unngå konflikter med andre trafikanter så vi vil ta opp dette problemet med våre syklister, sier Arild Salte i Bærum og Omegn Cykleklub.

– Viktig å snakke med kunden

– 250 lumen holder lenge for bruk i trafikken, men mange kunder hos oss ønsker godt lys som kan brukes i skogen. Da kjøper de ofte kraftige lykter som de også bruker i trafikken, sier butikksjef hos Bull Ski & Kajakk i Sandvika, Marius Lundin.

Han forteller at de har samtaler med kunder som er på jakt etter godt lys for bruk i marka.

– Det er slik at de færreste kjøper flere lykter, dermed tar de med seg skogslykten ut i trafikken. Jeg sykler selv til og fra jobb og irriterer med kraftige lamper.

Politiet: – Ikke prioritert

– Dette er en ukjent problemstilling for oss og er ikke noe vi vil prioritere. Sykler du i mørket skal du ha lykt, vi legger oss ikke opp i hvordan lykt som brukes, sier politioverbetjent Nikolai Backe-Henden ved Asker og Bærum politidistrikt.

Backe-Henden viser til veitrafikklovens paragraf 3:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Mads Bernhoft ved Salten politidistrikt sier til Avisa Nordland at de stadig billigere og kraftigere sykkellysene på markedet, kan bli et problem.

- Det er et begynnende problem. Du får jo kjøpt lykter med en styrke oppmot 7000 lumen til billig penge.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.